Med 600 hk per tonn, bør denne oppleves som en rakett.

Å produsere den samme bilmodellen i femti år med kun minimale endringer under veis - det er ikke mange som kan vise til en slik suksess. Det sier egentlig det meste om hvor genial Seven-konstruksjonen til Colin Chapman er.

Mer: Lav vekt - ekstrem motor

Caterham, som eier rettighetene til å bygge den originale Seven - feirer femtiårsjubileum i år, og for å markere dette har de bygd den sprekeste Seven noensinne.

Mer enn Veyron og McLaren F1
Om en fordeler effekten på bilens vekt, har en Bugatti Veyron 521 hk per tonn, en McLaren F1 har 559 hk per tonn. Caterhams jubileums-Seven, som har fått navnet X330, har 600 hk per tonn.

Caterham-folket tok utgangspunkt i dagens Seven-toppmodell CSR Superlight, som har et ekstra kraftig og ekstra lett karosseri. Den ellers så herlige Ford-motoren på 2,3 liter og 260 hk har fått pustehjelp fra en Rotrex-kompressor, noe som øker effekten til - som navnet antyder - 330 hk.

Enda lettere basis
Men alt handler ikke kun om effekt; Caterham har gjort det de kunne for å få en så kjørbar bil som mulig. Basisen er jo til stede; det er få - om noen - biler som kjører så bra som en Seven. Og siden kompressoren også gir et hyggelig dreiemomenttilskudd, lover Caterham at X330 skal være både lettkjørt og sterk fra bunn til topp. Vi tviler ikke.

Bilen har i tillegg fått et chassis laget av enda lettere stål enn standardmodellene, nye og enda lettere felger er på plass, og det aller meste av karosseriet er laget i karbonfiber på 50-årsgaven.

Det at karbonraketten er lakkert i matt svart, bidrar også til å gi et visst inntrykk.

Rullende testbenk
X330 skal være en rullende testbenk for produsenten, og målet er at noen av endringene de har gjort med bilen skal komme i produksjon en dag. Bilen skal hjelpe til med å markedsføre bioetanol for et britisk selskap, og Caterham-folket sier at de vil være med på å finne alternative drivstoff for vei og for bane.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!