Tiguan viser seg

Volkswagen har sendt oss de første bildene av Tiguan, mens den testes i Namibia. Samtidig benytter de anledningen til å fortelle mer om hvordan bilen blir.

Volkswagens første kompakt-SUV skal være svært egnet i terrenget  i tillegg til å være god på veien.
Volkswagens første kompakt-SUV skal være svært egnet i terrenget i tillegg til å være god på veien.
Sist oppdatert

Tiguan - Se bildene

Volkswagen gjør noe av det samme Audi gjorde med Q7 for et par år siden - i stedet for å vente på alskens spionfotografier, sender de selv ut bilder av bilen mens den testes. Det vi ser her er derfor ikke den endelige produksjonsversjonen av Tiguan, men en noe kamuflert testbil.

Se våre tidligere spionbilder av Tiguan

Det vi ser, er at Tiguan får en mer nedtonet design enn det vi hadde håpet på etter å ha sett den frekke konseptbilen for en stund siden. Men kompakt-SUV´en, som jo skal kjempe i et knallhardt segment, skal i hvertfall være bygd etter et klart mål: den skal være en ekstremt aktiv og sikker SUV.

Tiguan får en velkjent interiørløsning, der baksetene kan legges ned hver for seg og lager et flatt gulv. Det midtre baksetet kan også vippes fram, og da fungerer dette som et armlene med koppholdere i. Den får også piknikbord på forseteryggene.

Store motorer, hyggelig forbruk
Produsenten, som tester bilen i Namibia, vil utstyre Tiguan med fem motoralternativer. Bensinmotorene er alle turbo- og kompressormatede, og yter henholdsvis 150, 170 og 200 hk. Dieselmotorene gir 140 eller 170 hk. Alle motorene har dermed godt med kraft, samtidig som forbruket og utslippet skal holdes nede.

Tiguan har fått en nyutviklet framaksel og en tilpasset, firelenket bakaksel. Alt er gjort litt kraftigere enn ellers, for å takle de økte påkjenningene en SUV kan utsettes for. Dette skal også gjøre at Tiguan er både komfortabel og velfungerende på veien, i tillegg til å ha gode terrengegenskaper. Den skal være nøytral i oppførselen - med tendenser til å være understyrt - og den skal krenge svært lite.

Den får også et nyutviklet system for styringen, med nyeste generasjon elektromekanisk servo, som visstnok skal oppleves som svært bra.

To ansikter
Bilen får - som vi tidligere har nevnt - to forskjellige ansikter, avhengig av variant. Den ene leveres på "Trend & Fun" og "Sport & Style"-variantene, og gjør at bilen takler å kjøre mot og opp en 18 grader bratt hindring. Den andre får du på "Track & Field", der du kan kjøre opp en 28 grader bratt bakke. Bilen har naturligvis firehjulstrekk, av samme type som blant andre Passat.

Volkswagen skryter av bilens utstyrsliste. Den får en ny type harddiskbasert navigasjonssystem som integreres med bilstereoen, og en 6,5-tommers touchscreen. Du kan også koble til handsfree og MP3-spiller og slikt. Bilen blir utstyrt med ryggekamera, og den får den automatiske parkeringshjelperen vi har sett i Touran.

Navigasjonssystemet har en spesialfunksjon for offroadkjøring, der du kan lagre opptil 500 punkter på en rute. Dermed skal du enkelt kunne finne veien tilbake.

Offroad-modus
Når du er i ulendt terreng, kan du sette bilen i offroad-modus - om du har kjøpt den med "Track & Field"-pakka. Dette skrur på bakkenedstigningshjelperen, gjør pedalene mer følsomme, gjør at de automatiske difflåsene låser enda tidligere, gir bedre bremselengde på løst underlag, gjør at clutchen hjelpes til å slites mindre når du skal klatre opp en bakke, og - om du har automatgir - girer annerledes. Alt med et knappetrykk. Og om du kveler bilen, slipper du å sette den i offroad-modus igjen - bilen husker hva den var innstilt på.

Testene i Namibia skal være de siste, og de dreier seg visstnok bare om å sjekke at elektronikken og chassiset oppfører seg slik det skal. Med andre ord; det er ikke veldig lenge før Tiguan er på veien.

Denne saken ble første gang publisert 07/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også