Runder 40 år

Mazda lanserte den første bilen med wankelmotor for 40 år siden.

Cosmo Sport, eller 110S som den også ble kalt, var den første bilen med torotors motor. Den hadde først 110 hk, senere fikk den 128 hk.
Cosmo Sport, eller 110S som den også ble kalt, var den første bilen med torotors motor. Den hadde først 110 hk, senere fikk den 128 hk.
Sist oppdatert

30. mai 1967 ble Mazda Cosmo Sport lansert, som den japanske bilprodusentens første bil med wankelmotor. På førti år har Mazda produsert 1 970 000 wankelmotorer, og den særegne motorkonstruksjonen har fortsatt en stor tilhengerskare.

Wankelmotoren - Se historien i bilder

Fra NSU
Mazda kaller konstruksjonen for rotasjonsmotor, noe som er en korrekt teknisk betegnelse. Motoren bruker som kjent en trekantformet rotor i stedet for stempler for å komprimere blandingen av luft og bensin. Den ble først laget av tyske Felix Wankel, og Mazdas folk reiste til NSU for å se på dette arbeidet. Og de ble tydeligvis imponerte. De startet lisensproduksjon av wankelmotorer, og deretter begynte de produksjon av sine egne motorer etter samme prinsipp.

Se hvordan en rotasjonsmotor fungerer her

Fordeler - og ulemper
Wankelmotorene har både fordeler og ulemper i forhold til en konvensjonell stempelmotor. Effekten er høyere, sett i forhold til størrelse og volum. Wankelmotorene er enklere og består av mye færre bevegelige deler. Dette gir også lettere motorer, og reduksjon i en motors masse gir også færre vibrasjoner, en penere gange og gjør at den lettere kan nå høye turtall. Dette skal også - i teorien - gjøre motorene mer holdbare.

En Wankelmotor skal heller ikke kunne skjære seg, selv om den blir overopphetet. Siden motoren er lavere enn en tilsvarende stor stempelmotor, gir den lavere tyngdepunkt og mulighet for en lavere front på bilen. En rotasjonsmotor er rimeligere og raskere å bygge. Den gir også renere forbrenning, takket være lengre slag. I tillegg takler den drivstoff med svært lavt oktantall, noe som gjør den velegnet for hydrogendrift.

Ulempene med wankemotorer er at det er vanskelig å få tettet forbrenningskamrene ordentlig, og den vil derfor bruke noe olje. De krever et mer komplisert system for innsprøytning av bensin, og bensinforbruket er også høyere enn for en tilsvarende stempelmotor.

Hva med framtiden?
Etter Cosmo Sport i 1967, har Mazda brukt rotasjonsmotorer i personbiler, lastebiler og i sportsbiler. Teknologien er stadig blitt bedre, og Mazda har også hatt stor suksess med slike motorer i racing.

I april 2001 ble RX-8 lansert, og den er nå den eneste bilen med wankelmotor på markedet. Etter den tid har Mazda jobbet med å få rotasjonsmotoren til å forbrenne hydrogen i stedet for bensin, og i februar i fjor lanserte de en hydrogendrevet RX-8 på markedet. Det kan være første steg på framtidens rotasjonsmotorvei.

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også