Renault Laguna kjemper i et ordentlig tøft segment, der dagens storselgere Volkswagen Passat og Toyota Avensis i disse dager får sterk konkurranse fra den nye Ford Mondeo.

Se bildene - Renault Laguna

Mer godfølelse
Tredje generasjon Laguna, som lanseres som sedan og stasjonsvogn samtidig, skal i følge produsenten være en bil som gir "kjøreglede og ro i sjela". Utseendet er elegant, og mer markant enn det forgjengeren hadde. Størrelsen er om lag den samme, mens finish og opplevd kvalitet skal være langt bedre på den nye Laguna-modellen.

Stasjonsvogna har fått en sterkt skrånende hekk og bakluke, noe som jo gir en mindre kassebilaktig form, men som også stjeler innvendig plass. Bakseteryggene kan legges ned med et knappetrykk, for å gi et helt flatt lastegulv.

Stillere og mer kjøreglad
Interiøret har fått finere linjer og skal gi et mye bedre inntrykk enn den utgående modellen. Nye og mykere materialer, større omtanke til ergonomien og mer utstyr er noe av det som skal gjøre Laguna til et hyggelig sted å være. Den skal også være svært stillegående, både hva vindstøy, veistøy og motorlyd angår. Renault har også gitt den et heftigere airconditionanlegg, så bilen blir fortere kald inni når startes opp på en varm dag.

Bilen skal også være mer kjøreglad enn tidligere, med god styrefølelse og lite krengning i svinger, samtidig som understellsoppsettet skal gi en komfortabel kjøretur. På tross av mer utstyr og enda høyere sikkerhetsnivå, har Renault faktisk klart å redusere vekten på den nye Laguna med rundt femten kilo i forhold til forgjengeren.

Sikker og sprek
Blant alle elementene som har med sikkerhet å gjøre, kan vi nevne at Renaults ingeniører har gjort mye for å redusere bremselengden til bilen, den har naturligvis nyeste generasjon ABS og ESP, og en drøss med airbags. Spesielt sidekollisjonsputene er forbedret, med flere elektroniske sensorer som styrer disse.

Den nye Laguna får til å begynne med en nyutviklet toliter på 145 hk eller en 170-hesters, turbomatet toliter om du vil ha bensin på tanken. Dieselalternativene er en 1,5-liter på 110 hk, eller en toliter med enten 130, 150 eller 175 hk. Renault lover lave driftskostnader, både hva forbruk og service angår, spesielt om du velger diesel. De har også tenkt på miljøet i selve byggeprosessen, så Laguna framstår som et hyggelig miljøvalg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!