Mazdas wankelmotor 40 år
Mazda Cosmo Sport ble lansert i 1967, som den første Mazda-modellen med rotasjonsmotor.
Cosmo Sport, eller 110S som den også ble kalt, var den første bilen med torotors motor. Den hadde først 110 hk, senere fikk den 128 hk.
KKM 400 er navnet på denne motor-prototypen, som NSU sendte sammen med tekniske tegninger til Mazda i Hiroshima.
2+2-seteren Mazda R100 kom i 1968.
Den store coupéen Luce Rotary Coupe, eller Mazda R130 Coupe, kom i 1969. Den hadde en 1,3-liters rotasjonsmotor på 126 hk.
Dette er grunnprinsippene i en wankelmotor.
R130-etterfølgeren RX-4 kom i 1972, med 125 hk. Den kom både som coupé, sedan og senere også som stasjonsvogn.
Rotary Pickup kom i 1973, og er den eneste pickup´en med rotasjonsmotor til nå. Den ble solgt i USA og Canada mellom 1973 og 1977, i rundt 15 000 eksemplarer før bensinkrisen satte en ordentlig brems på den.
Rotasjonsmotorer brukes i alt fra gokarts, via motorsykler og biler, til fly. Her er Mazdas Parkway Rotary 26-buss fra 1974.
Den første RX-7´en kom i 1978, og legendestatusen kom ganske så kjapt.
Dette er hovedkomponentene i en rotasjonsmotor mye færre deler enn i en konvensjonell stempelmotor.
Mellomklassebilen Mazda RX-2 ble lansert i 1970, med datidens voksne 130 hk.
Mazda RX-3 var et mer kompakt og mer sportslig alternativ til RX-2, og ble bygd som coupé, sedan og stasjonsvogn. Den hadde stor suksess, og med 110 hk gikk den også ganske så bra.
Roadpacer AP kom i 1975; en velutstyrt, velvoksen sedan basert på den australske Holden Premier. Komplette Holden-biler uten motor ble skipet til Japan, der de fikk en 130 hesters wankelmotor. Med 1575 kg å dra på var den ikke spesielt kjapp, men det verste var at den drakk 2,6 liter på mila.
RX-5 ble lansert i 1975, som en kompakt og luksuriøs bil som skulle konkurrere mot blant andre Ford Thunderbird.
I ble den store, luksuriøse sedanen Luce, eller 929 som den også ble hetende, tilgjengelig med en 127-hesters wankelmotor under panseret.
Den såkalte 13B-motoren med turbo levde lenge og er fortsatt et svært populært trimmeobjekt i for eksempel RX-7.
Den nye 929 kom i 1981, og fikk også navnet Cosmo på enkelte markeder. Den store bilen var tilgjengelig med to forskjellige wankelmotorer.
Den neste 929-generasjonen kom i 1986, og da var den å få med turbomatet wankel på 185 hk.
Annen generasjon RX-7 kom i 1986, med suge-wankel på 146 hk eller en turbomatet variant på 182 hk. I 1989 ble RX-7 oppdatert, med henholdsvis 160 og 200 hk.
I 1989 tok racingprototypen Mazda 767B, med en fire-rotors wankelmotor, første, andre og tredje plass i IMSA-GTP-klassen på Le Mans.
Denne varianten av Eunos Cosmo er velkjent for de som har spilt Gran Turismo på Playstation. Og det finnes noen slike her i landet. Den var blant annet tilgjengelig med en sekvensielt twinturbomatet, trerotors, to liter stor rotasjonsmotor på 300 hk, og stappfull av avansert utstyr.
13B-motoren med sekvensiell twinturbo.
I 1991 kom tredje og foreløpig siste RX-7-generasjon på markedet. I de sinteste versjonene yter 1,3-literen offisielt 280 hk, mens det reelle er enda mer.
To stykk Mazda 787B startet i Le Mans i 1991. Den ene vant, den andre tok sjetteplassen.
RX-8 kom i 2003, og tok i bruk en videreutviklet utgave av rotasjonsmotoren de har brukt i mange år. Renesis, som motoren kalles, er bygd for å redusere forbruk og utslipp, og yter 212 eller 232 hk.
Slik ser forbrenningskamrene og rotoren på Renesis-motoren ut.
Renesis-motoren er også blitt videreutviklet og tilpasset hydrogendrift, og Mazda selger nå hydrogendrevne RX-8´er i Japan.
Denne saken ble første gang publisert 01/06 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.
Les også
Les alt om: