Statens vegvesen strødde 167 000 tonn salt på veiene forrige vinter, mot 93 000 tonn fem år tidligere. Medregnet kommunenes egen saltbruk, er den totale mengden nå oppe i 200 000 tonn.

Mildere vintre
Høyere temperaturer er en viktig grunn til at veiene saltes mer enn før.

- Vintrene er mer ustabile, med mye nullføre. Tradisjonelt saltes det mest i Sør-Norge, men det blir nå vanligere i Midt-Norge og Nord-Norge også, sier overingeniør Roar Støtterud i Statens vegvesen til Newswire.

Det er temperaturer fra null til minus seks grader som regnes som typisk salteføre.

En annen årsak er bedre veistandard. Det saltes nå for eksempel mye mer i Vestfold etter at nye E6 ble ferdig, med firefelts motorvei i hver retning.

Vask annenhver uke
- Mer salt på veien betyr at bileierne bør vaske bilen sin oftere enn de er vant til. En ren bil ruster ikke, sier Tore Abrahamsen i Biltema.

Hvis du kjører mye på saltet vei, bør du vaske bilen annenhver uke, anbefaler han.

- Det holder ikke med et vanlig vaskeprogram. Gi understell, skjermer, bremsesystemer og felger en omgang med høytrykkspyler. Det er her saltet setter seg og gjør skade over tid, sier Abrahamsen.

Ekstra polering
Nye biler kommer med rustgaranti for de første leveårene. Men det fritar ikke eieren for rengjøringsplikt.

- Hvis du leser garantien nøye, står det gjerne at garantien gjelder for gjennomrusting. Og det er ikke en aktuell problemstilling de fem første årene likevel, sier Abrahamsen.

Bilens nedre deler er de viktigste, men også lakken blir utsatt for større prøvelser når det saltes mer.

- Vi anbefaler å gi bilen en ekstra polering, gjerne så sent på høsten som mulig. Da er billakken mye bedre beskyttet, sier eksperten i Biltema.

Tar isen på forskudd
På grunn av den rekordmilde senhøsten i fjor, er det så langt brukt 30 prosent mindre salt denne vinteren i forhold til fjorårets veldig lange vinter. Det opplyser GC Rieber Salt, som er en av de ledende leverandørene av veisalt i Norden.

- Men generelt saltes det mer og mer, sier markedssjef Kim Aslaksen.

Han har forståelse for at folk blir oppgitt når det saltes også når veiene er bare. Men det er en årsak til denne praksisen.

- Det krever ni ganger så mye salt for å fjerne is som å strø på forhånd for å hindre isdannelse. Derfor er det et mål å komme isen i forkjøpet, sier Aslaksen.

Det brukes stort sett vanlig salt, natriumklorid, på norske veier. Men det forskes også nå på bruk av salt som er satt inn med magnesiumklorid.

- Denne saltblandingen fester seg bedre til underlaget og varer derfor lenger enn det vanlige saltet. Dersom testene gir grunnlag for mer bruk av blandingen, vil det på sikt bremse bruken av veisalt, sier Aslaksen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!