Peugeot har en lang tradisjon med morsomme småbiler å vise til. Alle som har opplevd en tur i 205 GTi, kan vel skrive under på hvor artig det er - med lav vekt og høy effekt, og ikke minst svært direkte og underholdende kjøreegenskaper.

PEUGEOT 207 RC - SE BILDENE

206 RC var sprek og gikk fort, og den hadde et knallhardt oppsett og en direkte styring. Men den var egentlig for hardt satt opp for norske veier, i hvertfall om man skal kjøre den hver dag og har en viss sans for å beholde plombene i munnen.

Flott turbomotor
Nå kommer etterfølgeren 207 RC, med den samme turbomatede 1,6-literen vi har fått nyte i den nye Mini Cooper S. Der fungerer motoren fabelaktig; den er sprek fra bunn til topp, og gir den lille bilen herlige fartsressurser.

207 RC gjør 0-100-sprinten unna på 7,1 sekunder, og Peugeot kan fortelle at forbikjøringsintervallet 80-120 km/t tar lave sju sekunder i femtegir. En femtrinns manuellkasse er for øvrig standard i bilen. Toppfarten er 220 km/t, og bilen skal drikke 0,72 liter på mila i snitt. CO2-utslippet er 171 g/km.

Mer sportslig enn søsknene
Peugeot leverer som kjent 207 med to forskjellige frontpartier, og RC får den tøffe av dem. Bilen kommer kun i tredørsvariant, og får i tillegg en hekkvinge, bredere skjermer, mørke ruter og 17-tommere. Innvendig finner vi dypere og mer støttende sportsseter i skinn/alcantara, et mer gripevennlig ratt, blanke detaljer her og der og et mer sportslig instrumentbord.

For å gi bilen mer sportslige kjøreegenskaper enn de øvrige 207-variantene, har Peugeot forsterket litt her og der, et stivere stabstag er på plass, og fjærer og dempere er strammere rundt baut. Større bremser er på plass, og i RC kan man også slå av ESP-systemet for litt tøylesløs lek.

Litt sikrere, og mye utstyr
Toppmodellen har også fått et videreutviklet ESP-system, som skal øke stabiliteten ved nedbremsning på ujevnt glatt underlag. Den har også en omfattende utstyrspakke, noe som jo kan brukes som et argument om du tar opp diskusjonen med lommeboka.

207 RC kommer hit til høsten.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!