Vill og agressiv

BMW M5 er allerede i utgangspunktet en ordentlig heftig bil. Lumma gjør den vill.

Lav, bred og aggressiv. Utseendet står i stil til motoren.
Lav, bred og aggressiv. Utseendet står i stil til motoren.
Sist oppdatert
Den voldsomme diffuseren og karbonbakluka bidrar i stor grad til det heftige utseendet.
Den voldsomme diffuseren og karbonbakluka bidrar i stor grad til det heftige utseendet.

Vi skulle tro at de 507 hestekreftene i BMW M5 skulle være tilstrekkelig. Selv om bilen er relativt tung, er det ikke akkurat underskudd på akselerasjonsfremmende V10-kraft. Men det er alltid noen som vil ha mer, og til slikt har man tunere.

SE ALLE BILGALLERIENE
LES MER: SHAKIRA DESIGNER SEAT

Tyske Lumma driver med bearbeiding av en rekke biler. De har skilt ut den såkalte premiumtuningen i en egen avdeling, som tar for seg Porsche, store Mercedes-Benz-modeller og BMW. Nå har de laget en ny M5-variant, og døpt den CLR 500 RS.

Bred og lav
Det spektakulære stylingsettet gir bilen et helt annet og mye mer aggressivt utseende enn BMWs relativt diskrete standardmodell. Lummas utgave er fem centimeter bredere på hver side, og med nye støtfangere og sideskjørt ser den jo rett og slett grom ut. De store hjulene - 21-tommere med 255/30-dekk foran og 295/25-dekk bak - er flyttet ut i hjulhusene. Felgene er tredelte og høyglanspolerte, med deler av aluminium og edelstål.

Bak har bilen fått en enorm diffuser, som gir et voldsomt inntrykk. De to store eksosutblåsene på Lummas sportseksosanlegg legger heller ingen demper på helheten. Bilen har også fått et understell som strammer den opp og legger den fire centimeter nærmere bakken. Og de har også prøvd å spare litt vekt på bilen. Som vi ser, er bagasjeromsluka laget av karbonfiber. Alle smådetaljer som BMW har laget i krom, er også byttet ut med karbonbiter.

Voldsom kraft
V10´en er i utgangspunktet en fantastisk maskin. Lumma har gitt den ny motorstyring, og sammen med større og åpnere katalysatorer og det lite restriktive eksosanlegget har de klart å øke effekten til 560 hk. Når de i tillegg fjerner den sedvanlige fartssperren som stopper M5´en på 250 km/t, får den sprintet til hele 327 km/t.

Tuneren har også tatt seg den frihet å pynte litt under panseret. Innsugs- og luftfilterhusene er laget av karbonfiber, og sylindertoppdekslene er lakket knallrøde.

Mer oransje
Vi har ikke sett noen bilder av interiøret, men tunerens egen forklaring sier egentlig nok. Skinninnredningen er tofarget i svart og den samme Lamborghini-oransje kuløren som preger karosseriet. En haug med små og større detaljer er byttet ut med oransje karbonbiter - også instrumentene. Speedometeret er gradert til 360 km/t, og et egendesignet ratt i lær/karbon, nye pedaler og annet snacks er også på plass.

Det høres i hvertfall tøft ut.

Denne saken ble første gang publisert 09/02 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også