Om vinteren kjører SUV-er og firehjulstrekkere 50 prosent oftere i grøfta enn vanlige biler. Ellers i året skiller de seg ikke ut på ulykkesstatistikken, viser tall fra If Skadeforsikring for de siste årene.

- Mye tyder på at mange nyslåtte SUV-eiere ikke mestrer bilen. En småbil på rundt ett tonn og en SUV på to tonn oppfører seg annerledes i gitte situasjoner, sier Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

Hver femte bil
Firehjulstrekkere i høy prisklasse har virkelig slått an hos nordmenn. Hver femte nye bil i Norge i 2006, var en SUV, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Innføringen av nytt avgiftssystem fra nyttår, med merkostnader for SUV-kjøpere, satte ekstra fart i salget på slutten av året.

- Vi ser at SUV-sjåførene som havner i grøfta ofte er fra Oslo. Den typiske utforkjøringen skjer gjerne på vei hjem fra de store vintersportsstedene. SUV-ene har sjelden piggdekk, sier Undereidet.

Han tror mange blir lurt av at bilen går så godt i oppoverbakke.

- En del SUV-sjåfører ser ut til å glemme at naturlovene gjelder for dem også, ikke minst i nedoverbakke. Tyngdekraften og rotasjonskraften virker på SUV-ene også, sier Undereidet.

Kongen på haugen
Trafikkforsker Dagfinn Moe ved Sintef tror mange lar seg forlede av bilens komfort.

- SUV-en gir deg gjerne en kongen på haugen-følelse. Du sitter høyt, og bilen beveger seg stødig og lydløst. Det kan gi sjåføren en falsk følelse av å mestre situasjonen godt, selv om kanskje både kjøreforhold og sjåføregenskaper skulle tilsi lavere fart, sier Moe.

Han tror den høye ulykkesfrekvensen i en viss grad kan skyldes sjåførene som velger SUV.

- SUV-ene er dyrere enn vanlige biler og appellerer ofte til de litt macho blant oss. Du kjøper ikke SUV hvis du ikke liker bil og fart, sier Moe.

Fenomenet er ikke nytt, ifølge trafikkforskeren. Da firehjulsdrift kom på vanlige biler, tok det ikke langt tid før de gikk forbi biler med tohjulsdrift på ulykkesstatistikken.

- Du risikerer å bli fanget i en kjørestil som ligger tett opp til det som bilen tillater. Faren ved det er at når en firehjulstrekker på to tonn først slipper taket på alle fire hjulene, så er den vanskeligere å ta inn igjen enn en småbil. Da kan ikke antisladdsystemet redde deg, sier Moe.

Under oppsikt
At SUV-ene kjører i grøfta oftere enn småbiler, får ikke konsekvenser for forsikringspremien til SUV-eierne. Foreløpig.

- Men vi har utviklingen under oppsikt. Det er ikke rimelig at andre skal betale for SUV-sjåførers manglende kontroll over egen bil, sier Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

De kraftige SUV-ene markedsføres gjerne tungt på den gode framkommeligheten. Den kraftige motoren og den gode klaringen mellom understell og underlag, gjør det fristende for noen å teste bilen også der det ikke er vei.

If Skadeforsikring får meldinger om skader som er skjedd i terrenget, langt utenfor allfarvei.

- Nesten hver vinter får vi for eksempel skademeldinger på biler som har gått gjennom isen på islagte vann. Men det er viktig å være klar over at kaskoforsikringen gjelder for kjøring på vei, ikke for kjøring i terrenget. Grunnen er at det ikke er lov å kjøre der, sier Undereidet.

Fakta om SUV:

  • Står for Sport Utility Vehicle (på norsk: sports- og nyttekjøretøy)
  • De fleste har firehjulstrekk, kraftig motor, høyt understell og romslig med plass.
  • Populære SUV-er: Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara, Hummer, Volvo XC90, BMW X5, Nissan X-Trail, Subaru Forrester.
  • Opprinnelig var SUV et pickup-understell med stasjonsvognkarosseri. I dag ligner de fleste på kraftige personbiler, der sjåføren sitter høyt.
  • 22 500 SUV-er ble solgt i Norge i 2006, til tross for at de ligger godt over vanlige biler i pris.
  • SUV-ene rammes tungt av den nye avgiftsordningen som trådte i kraft 1. januar. CO2-utslipp erstatter motorens slagvolum som beregningsgrunnlag for importavgiften.
  • Biltypen er ikke ukontroversiell. Kritikken går på høyt drivstofforbruk og stor plassbruk på veien. Forsvarerne fremhever bilens gode sikkerhet, allsidighet og trygghet på vanskelig føre.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!