Toppløs Mazda-crossover

Mazda viser de første bildene av enda et tøft konsept. Det virker som om de sikter inn mot en spennende framtid.

To tredjedeler av glasstaket kan fjernes, så du kan nyte litt toppløs-kjøring.
To tredjedeler av glasstaket kan fjernes, så du kan nyte litt toppløs-kjøring.
Sist oppdatert

Fra Detroit-messen kunne du lese om Mazdas nyeste konseptbiler Nagare og Ryuga. Nå, på den kommende Genève-utstillingen, følger de opp med enda et linjelekkert konsept i samme flytende designstil.

HAKAZE: SE BILDENE

Crossover pluss pluss
Hakaze er en crossover, altså en kombinasjon av konvensjonell stasjonsvogn, SUV og kanskje også noe mer. Bilen har nemlig fått en coupéaktig profil, som jo gjør at den ser litt friskere ut enn de mange kompakt-SUV´ene på markedet i dag. Og om de vil bygge en crossover, har de jo foreløpig ikke så mange konkurrenter.

Den gir nok også en friskere kjøreopplevelse - de bakre to tredjedeler av taket er avtakbart og kan deles og puttes i et rom under bakstøtfangeren, så du kan få luftet håret når du er ute på tur. Produsenten skryter også av bilens praktiske og fleksible sider, men legger til at dette ikke skal gå på bekostning av moroa.

Kompakt teknologibombe
Konseptet ble utviklet i tett samarbeid mellom designere, teknikere og de som har ansvar for å pakke den full av interiør og slikt. Resultatet er en bil der det aller meste av den tilgjengelige plassen er utnyttet, samtidig som det ser bra ut over det hele.

Hakaze er en kompakt bil, bare halvannen centimeter lengre enn Mazda3. Men den er både høyere og bredere, noe som gir rom for en høyere sitteposisjon og mer luft rundt kroppen. Konseptet tar i bruk litt av framtidens teknologi; den har verken B-stolpe, dørhåndtak eller sidespeil.

Godt utsyn for alle
Bilen har to store dører som popper opp ved et trykk på en sensor, og inni finner vi fire bøtteseter festet til den lange midtkonsollen. Disse kan skyves framover og bakover ved behov. Som på Citroën C4 Picasso - og flere - er frontruta dratt over hodene på de i forsetet, noe som gir et herlig utsyn. Tilbaketrukne A-stolper bidrar også til dette.

Avansert "nøkkel"
I tillegg har konseptet naturligvis det nyeste hva underholdning og moro-elektronikk angår; det holder at du har en trådløs dings i lomma, som automatisk låser opp døra når du nærmer deg, den brukes som startnøkkel, og alt av innstillinger for justering av ratt, sete og klimaanlegg ligger i enheten. Du kan også ha med deg ferdigprogrammerte reiseruter som automatisk overføres til navigasjonssystemet, og den nyeste musikken du lastet ned legger du selvsagt også på denne.

Når du sitter i bilen, kan du legge denne enheten på en egen plass i midtkonsollen. Da fungerer knappene på den som "girspak" for å styre automatkassa i bilen.

Mazda-konseptet har en 2,3-liters turbomotor under panseret - men produsenten passer på å fortelle at en dieselmotor også passer fint. Og ja da, den har også firehjulstrekk.

Denne saken ble første gang publisert 06/02 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også