Sint front og markante linjer kjennetegner Z9. Foto: Automedia © © Automedia

Brede skjermer og doble potter. Du skal se at det er noe gromt som kjørte forbi deg. Foto: Automedia

Bilen vi ser her, kan ved første øyekast se ut som etterfølgeren til dagens BMW Z4. Men ser du nøyere etter, er denne bilen en god del større enn dagens Z4. Nå er det imidlertid blitt sagt at neste generasjon Z4 skal vokse, for å gjøre plass til en kommende Z2, men det er også andre ting ved denne testbilen våre spionfotografer har kommet over som hinter om en kommende Mercedes-Benz SL-konkurrent.

Blant annet har den sideruter av glass både foran og bak, takløsningen virker avansert, og de som har sett prototypen på nært hold, rapporterer om en omfattende utstyrspakke. Dette hinter om en mer påkostet bil, altså en SL-konkurrent.

Mindre retro, mer sport
Z9 skal være etterfølgeren til retromodellen Z8, som kun ble bygget i 5703 eksemplarer mellom 2000 og 2003. Z8 fant aldri helt sitt publikum; selv om bilen var utstyrt med datidens M5-motor - en 4,9-liters V8 på 400 hk - og 0-100-sprinten gikk unna på pene 4,7 sekunder, var bilen en slags mellomting mellom sportsbil og cruiser. Uten å være spesielt god i noen av grenene.

BMW har derfor bestemt seg for at neste forsøk i denne klassen, som vi altså ser bilder av her, skal være mer rendyrket sportslig. Uten at den skal være ukomfortabel eller spartansk; den skal jo tross alt konkurrere om de samme kundene som SL.

Mye motor forventes
Hva slags motorisering Z9 får, er foreløpig uvisst. Vi synes det er rart om den ikke kan utstyres med M5/M6-motoren - den fantastiske V10´en på 507 hk. En V12 bør også være tilgjengelig, men da en sprekere maskin enn det BMW har i dag. Ryktene skal ha det til at de jobber med å utvikle en serie sintere V12´ere, og med tanke på at du kan kjøpe deg 612 hk i form av Mercedes-Benz SL 65 AMG, bør de sparke greit unna når de kommer.

En innstegsmodell kan kanskje utstyres med kommende M3´s V8 på drøye 400 hk? Og med tanke på BMWs nylige gjeninntreden på turbomotorområdet kommer det noen tvangsmatede maskiner også.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!