Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus

Fiat Grande Punto skal ta vare på det som måtte være igjen av Fiat-æren i Norge. Den både sjarmerer og irriterer.

Sist oppdatert

Fiat Grande Punto havner midt i kampen om et ikke altfor stort norsk småbilmarked. Bilen er relativt stor og skal konkurrere med tradisjonelle småbilvalg som VW Polo og Toyota Yaris. Den får også bryne seg mot sin tekniske halvsøster Opel Corsa.

Fiat Grande Punto er en sportslig og på mange måter sjarmerende småbil. Den ser stilig ut og kjører fint, men taper terreng på mer fornuftsmessige kriterier.

Kjøreegenskaper:

Fiat Grande Punto bruker ikke lang tid på å vise sitt fyrige italienske temperament. Understellet er stramt som i en GTI-bil, og veiegenskapene blir deretter. Den spiser svinger med stor appetitt og nøytral oppførsel. Selv på myke piggfri vinterdekk, skal du ta i godt for å få bilen til å understyre. Eneste lille skår i kjøregleden er en styring som kunne vært hakket hvassere, i alle fall når resten av bilen innbyr til aktiv kjøring.

Motor:

Motoren bygger videre på den sportslige profilen til Fiat Grande Punto. 1,4-literen trenger litt turtall for å levere varene, men så er også turtall noe den gjerne vil ha. Den jobber seg ivrig mot rødmerkingen med et sportslig snerr, går forbløffende pent, og har kjapp gassrespons. Det er verre med trekkraften på lave turtall, men girkassen er ganske lettjobbet, så det sjelden noe problem å legge inn et lavere gir.

Ytelser

Selv om følelsen så avgjort er sportslig, blir det i praksis ikke så veldig heftig akselerasjon. Motoren gir ikke mer enn det skyvet du trenger, selv når du bruker 3. gir til en forbikjøring. På høygir er det lite saft i frasparket, da må du heller velge dieselversjonen.

Eksteriør

Det er ikke mange småbiler som kan forveksles med en Maserati i frontpartiet, men Fiat Grande Punto er en av dem. Grillen er inspirert av klassiske sportsbiler og lyktene underbygger fartsfølelsen i designet. Profilen er pen og hekken frekk, totalt sett er bilen en av de stiligste småbilene rent utseendemessig.

Interiør

Dessverre faller inntrykket flere hakk når du kommer inn i Fiat Grande Punto. Billig plastikk og en interiørdesign som er mer gammeldags enn det ytre. Plassforholdene i bilen er ok for klassen, men det kan knipe litt på takhøyden i baksetet for lange personer.

Komfort

Her mister Fiat Grande Punto mange av poengene den henter på veiegenskapene. For det stramme understellet straffer seg gjennom harde støt på små ujevnheter, og bilen oppleves som ukomfortabel ved by- og nærkjøring - noe den sannsynligvis vil bli brukt mye til. Setene er litt harde og flate, uten tilstrekkelig støtte. For øvrig fungerer interiøret greit.

Sikkerhet

Fiat Grande Punto ble testet i EuroNCAP-testen i 2005. Resultatet var bra både for front- og sidekollisjon, med fem stjerner av fem mulige for beskyttelse av voksne. Ved frontkollisjon ble det bemerket at knærne kunne komme i kontakt med dashbordet. Bilen fikk tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og tre av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Det passive sikkerhetsutstyret holder bra standard, men ESP leveres ikke til Fiat Grande Punto, noe som er for dårlig i dag. 

Pris/utstyr

Fiat Grande Punto leveres med tre ulike motorer og i fire utstyrsversjoner. I tillegg finnes det et fornuftig utvalg av ekstrautstyr som ikke koster all verden. Prisene varierer pr. januar 2007 fra drøyt 160 000 til snaut 200 000 for fem-dørs variant.

Den største utfordringen for Fiat Grande Punto er ikke prisnivået, men heller verditapet. Det vil nok fortsatt være en del høyere enn de beste i småbilklassen.

Denne saken ble første gang publisert 24/01 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også