Kort sagt:

+ Kraftfull dieselmotor

+ Solid utstyrsnivå


- For lite sportslig

- Uspennende design

Vi har stilt oss kritiske til dagens mangel på spennende fartøy i Toyotas modellutvalg. Auris X gjør noe med den ytelsesmessige siden av saken.

Toyota Auris tok over der den gamle kombiversjonen av Corolla slapp - og menigheten ser ut til å være happy med nykommeren, som har et drøyt år bak seg på det norske markedet. I januar ble det solgt 321 Auris. VW Golf var klasseleder med 425. Neste på kombilista, var Ford Focus med 173. Men Auris-tallet lyver litt, siden markedet også har hilst den mer trauste sedanutgaven av Corolla velkommen - med 229 solgte i årets første måned. Det sier litt om Toyotas dominans i kompaktklassen.

Kjøreegenskaper

Auris X er balansert og trygg i oppførselen. Den som vet hvordan siste Corolla oppførte seg, kjenner seg igjen her. Auris gir en bedre komfortfølelse, men det går på bekostning av sportslighet i X-utgaven. Fjæringen er riktignok stivere enn på svakere motoriserte utgaver, med doble fjærbein og multilinkoppheng bak. Men skulle det virkelig ha blitt underholdende å kjøre X-en, måtte den ha ligget nærmere bakken, med kortere fjæringsvei. De lange slagene merkes godt når humper forseres i litt for høy hastighet. ESP-systemet griper tidlig inn, og gjør Aurisen til en trygg understyrer.

Motor

2,2-literen i Auris X er en perle. Den har i realiteten bare ett stort minus: støyen som følger med den heftige kraftutviklingen. Maksimalt dreiemoment, voldsomme 400 Nm, finnes mellom 2000 og 2600 omdreininger. Turbotrykket bruker imidlertid litt tid på å bygge seg opp, så her kommer "ketsjupen" fra 1700-1800 omdreininger; da kommer svært mye på en gang, og makseffekten på 177 hestekrefter nås ved 3600 omdreininger. Bruk av lave gir fører ofte til famling etter optimalt dreiemoment, men på høyere gir går det som en drøm. En flott motor er 2,2-literen utvilsomt.

Ytelser

Auris X gjør unna de første 100 kilometerne på 8,1 sekunder - et tall det i seg selv lukter sportslig av. Og det er først og fremst motoren som gjør at vi har litt sansen for akkurat denne Aurisen. Forbikjøringer foregår problemfritt på de høyere girene mellom 2000 og 3500 omdreininger.

Eksteriør

Auris er designet for å tekkes et stort publikum, og minner (dessverre) lite om konseptbilen Toyota viste på Tokyo Motor Show høsten 2005. Konsekvensen er at designen oppleves som lite vågal. Bilen er relativt kort, og har klare trekk fra tidstypisk MPV-design. Den ekstra høyden gjør at bilen er lettere å komme seg inn i - særlig for folk som er litt stive i bein og rygg. MPV-hint finnes også i den A-stolpeintegrerte, trekantede ruta.

Interiør

Auris' MPV-designtrekk gjør at bilen oppleves som rommelig. Bakseteplassen er formidabel, dessuten er takhøyden tilstrekkelig til også å huse høye personer uten tendenser til skalling. Bakseteløsningen er dessuten praktisk - altså er ryggen enkel å felle ned. Største minus finnes på førerplassen. Rent ergonomisk er den greit utformet, men knapper og brytere sitter litt for spredt. Midtkonsollen, med den høyt plasserte girspaken, ser bra ut, men den stjeler samtidig mye romfølelse på førerplassen, som virker mer tettpakket enn hos de nærmeste konkurrentene. Oppbevaringsplassen under konsollen er knotete å nå fram til.

Komfort

Auris X er først og fremst en komfortabel bil. Fjæring og dempere tar seg av mindre ujevnheter i veibanen, men sier samtidig veldig klart ifra dersom en fartshump passeres for raskt. Da merkes det godt at fjæringsveien er lang - under returfjæring. Sittekomforten er god i de påkostede skinnsetene, men sidestøtten er ikke den beste. Skinnet har såpass glatt overflate at man fort sklir litt rundt når svingene kommer tett. Motoren gir også fra seg en god del støy under gasspådrag, men ellers er det relativt tyst i kupeen.

Sikkerhet

Toyota Auris leverte bra da den ble kollisjonstestet av EuroNCAP: Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av fører og passasjer foran, fire av fem for beskyttelse av barn og fire for fotgjengerbeskyttelse. Seks kollisjonsputer, elektronisk stabiliseringskontroll, elektronisk bremsekraftfordeling, whiplash-motvirkning på førersetene og ISOFIX-fester for barnesete er blant standard sikkerhetsutstyr.

Pris/utstyr

Auris X koster fra 366 500 kroner, nesten 140 000 mer enn en 90-hesters 1,4 D-4D, så den kraftfulle motoren har definitivt sin pris. Auris X kommer imidlertid med en meget solid utstyrspakke som standard, derfor er det ikke stort annet enn metalliclakk som må legges til. Det rettferdiggjør til en viss grad den høye prislappen. Auris X vil trolig ha en noe svakere annenhåndsverdi enn de rimeligere utgavene på grunn av lavere markedsandel.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vurdert etter klassiske Vi Menn-kriterier, er det den kraftfulle turbodieselmotoren som skiller seg mest positivt ut ved Auris X. Den byr på mengder av kraft og fleksibilitet. Et dreiemoment på 400 Nm er fortsatt heftig i en kombibil. Minuset, målt etter de samme kriteriene, er at 177-hesteren ikke gir den sportslige kjøreopplevelsen vi kunne ha ønsket oss - til tross for at understellet er forsterket bak i forhold til mindre kraftfulle modeller. Auris byr imidlertid på mye plass og generelt praktiske løsninger, rent bortsett fra den plasskrevende midtkonsollen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!