Kort sagt:

+ Pris

+ Komfort


- Aldrende teknologi

- Svak motor

Vi har alltid likt Subaru Forester, men denne gang merkes det godt at dagens modell begynner å dra på årene. Når det faktisk er en sugemotor - og ikke en hissig turbo - under panseret, kommer det fram negative sider ved bilen som vi rett og slett hadde glemt.

Subaru Forester er fortsatt en grei 4x4-bil, men vi merker at teknologien er gammel. De som vil ha en moderne bil, bør vente på den nye versjonen, mens de som ikke er så opptatt av den slags, nå kan gjøre et godt kjøp med den gamle.

Kjøreegenskaper

Subaru Foresters kjøreegenskaper er noe av det mest positive ved bilen. Firehjulstrekk i kombinasjon med god balanse gjør at Forester både føles trygg og leken på vinterføre. At den er litt høyere enn biler flest, merker man ikke særlig til på landeveien, hvor den oppfører seg som en personbil.

Motor

Subaru og turbo hører sammen. Så når man putter en vanlig toliters sugemotor på 137 hestekrefter inn i en Forester, er nedturen uunngåelig. Motoren er tungpustet - den sliter i de bratteste bakkene og automatkassa får så mye å jobbe med at den blir masete. Samtidig oppfattes motoren som lite kjørevennlig på lave turtall i 30-soner. Det var som om bilen (eller var det bare sjåføren?) ønsket å kjøre fortere, mens motoren heller ikke følte seg helt hjemme i høye hastigheter.

Ytelser

137 hestekrefter på 1405 kilo drar ikke skinnet av pølsa. I disse dieseltider blir også dreiemomentet på 186 Nm fra bensinmotoren i minste laget. Dessuten står det ikke til rådighet før ved 3200 omdreininger. Dermed føles Forester slapp.

Eksteriør

Subaru Forester er en mellomting mellom en SUV og en personbil, og sånn sett liker vi bilens utseende godt. Men vi begynner å bli lei, og den siste faceliften skal det godt gjøres å legge merke til. Bilen ser gammel ut.

Interiør

Seter med dårlig sidestøtte og et ratt som ikke kan justeres i lengderetningen drar ned helhetsinntrykket. Plast som knirker over ujevnheter i veien vitner heller ikke om moderne kvalitet. Slikt la vi aldri merke til da vi koste oss med Forester Turbo¿

Komfort

Til tross for litt knirking og andre ulyder over ujevnheter, er bilen relativt komfortabel. Undertegnede skulle gjerne ha sittet litt bedre, men så lenge man har god tid, er bilen et hyggelig bekjentskap på langtur.

Sikkerhet

Subaru har ikke hatt en eneste modell på test hos EuroNCAP, derfor er det også vanskelig å komme med bastante meninger om Foresters kollisjonssikkerhet. Bilen har en brukbar sikkerhetspakke, med kollisjonsputer, aktive hodestøtter og sikkerhetskarosseri som standardutstyr. Vi trekker poeng for at den mangler elektronisk antispinn og stabiliseringskontroll (ESP). Slikt utstyr bør være en selvfølge i 2008.

Pris/utstyr

Ettersom Subaru Forester begynner å dra på årene, er fordelen i dag at du kan få den ganske billig. 349 900 kroner for den billigste utstyrsvarianten med manuelt gir, er ikke verst.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi kjørte Subaru Forester under varierende vinterforhold. I byen var det tørr asfalt, mens vi opplevde isete underlag på vei til fjellet og snødekte vinterveier da vi var fremme. Førsteinntrykket - at Forester er blitt en gammel bil - slapp ikke taket. Ulempene ved sugemotoren er nevnt. De gjør at man lettere legger merke til den aldrende teknologien. Likevel, bilen er langt ifra dårlig, og et brukbart kjøp i dag siden neste utgave er rett rundt hjørnet.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!