Kort sagt:

+ Godt utstyrt som standard

+ Tøft utseende


- Lite presise kjøreegenskaper

- Manglende kollisjonstest hos EuroNCAP

- Ikke sportslig nok

- Dårlig sittestilling

Hyundai Coupé er en av få gjenlevende coupeer i sin klasse. Både Mitsubishi Eclipse og Toyota Celica er for lengst ute av bildet her til lands - så hvem konkurrerer den egentlig med? Den er ikke sammenlignbar med Audi A5 eller BMW 3-Serie - på mange måter danner den et lite segment alene, som man godt kan kalle "ikke-sportslige sportscoupéer".

Det ser så bra ut til å begynne med; et friskt design som ser bedre ut enn noen gang, kule racinginspirerte felger og et utblås på hver side bak. Men etter hvert som man lærer Coupé å kjenne, blir man dessverre skuffet på litt for mange områder.

Kjøreegenskaper

Den ser ut som en skikkelig svingebil, men er det ikke. Riktignok er understellet strammere enn på en normal kompaktklassebil, men det er ikke presist nok til å gi noe særlig underholdende verdi. Heller ikke styringen er med på notene; man kan nemlig bevege mye på rattet før det gir noe utslag på bilens retning, og når styringen først reagerer, er det med en litt guffen understyring. Bilen kjennes rett og slett litt gammeldags ut, og vi sitter igjen med en følelse av å ha langt bedre kontakt med underlaget i den forutsigbare og velkjørende kompaktbilen deres, i30.

Motor

Det er ikke mange år siden en sprek toliter i en slik bil skapte ordentlig friske fartsressurser. De tidene er nok forbi, men i realiteten gjør sugemotoren (143 hk/ 186 Nm) en overraskende god jobb - den låter faktisk ganske bra også. Den trenger litt turtall for å imponere, men da setter den til gjengjeld bra med fart på Coupé'en. Girkassen, en femtrinns manuell, gjør for så vidt en grei jobb, men det spørs om det ikke ville vært lettere å utnytte motorens kraft med en annen utveksling og et ekstra trinn.

Ytelser

Med litt turtall oppleves motoren som sprek - langt sprekere enn den gjør i andre konsernmodeller. En morsom ting er at man til enhver tid kan følge med på hvor mye dreiemoment man faktisk bruker ved pådrag. Null til hundre skal ta 9,1 sekunder, mens toppfarten oppgis til å være 208 km/t. Ikke skremmende raske tall, men nok til å underholde under press. Regn dog med å måtte foreta et girskift eller to ved kvikke forbikjøringer.

Eksteriør

Hyundai Coupé har høstet delte meninger om sitt utseende i alle år, og bilen har da også sett spesiell ut. Den nye utgaven ser uten tvil bra ut, både formen og linjene skaper et dynamisk preg. Mørke lykter foran, klarglasslykter bak og en spoiler på bagasjeluka er blant detaljene som trekker opp inntrykket.

Interiør

Det er lite som føles påkostet inne i Hyundai Coupé, men man kan likevel se at ting er gjort for å skape en sporty atmosfære. Setene er av det sporty slaget, og det er også girkula, samt målerne på midtkonsollen der man kan lese av informasjon som bruk av dreiemoment og momentant bensinforbruk.

Men dessverre er sittestillingen ikke komfortabel nok for lange personer. Man sitter for mye foroverlent, og støtten under lårene er ikke god nok. Og hvor er dybdejusteringen av rattet?

Plass er neppe førsteprioritet for folk som kjøper tredørs coupé, men her får både baksete- og bagasjeplassen godkjent sett ut ifra forutsetningene bilen har.

Komfort

Siden Hyundai Coupé ikke kan by på sylskarpe kjøreegenskaper, burde vel komfortnivået imponere? Nei, det er dessverre ikke helt slik. Bilen er fast og til dels stump i understellet, og dessuten kommer både vei- og vindstøy altfor lett inn i kupeen. I tillegg er heller ikke sittestillingen optimal.

Sikkerhet

Hyundai Coupé har ikke deltatt i noen kollisjonstest hos EuroNCAP - kanskje litt rart siden den har vært på markedet i mange år. Ingen av Hyundai-modellene har hittil oppnådd full pott, så vi tror ikke Coupé vil klare det heller. Bilen har bra med sikkerhetsutstyr som standard, blant annet kollisjonsputer i sidene og foran, ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordeling og ESP-system. Ved aktiv kjøring kan ESP-systemet opptre litt uforutsigbart; det er kanskje ikke like mye med på notene som systemene en del andre aktører på markedet utstyrer bilene sine med.

Pris/utstyr

Hyundai Coupé er tilgjengelig med tre motorer: en 1,6-liter på 105 hester, testbilens toliter på 147 hester og en V6-motor på 2,7 liter og 167 hester - de to siste må spesialbestilles til Norge. Prisene for 1,6-literen starter på 264 950 kroner, mens tolitersutgaven koster fra 336 450 kroner. Denne prisen er ikke avskrekkende med tanke på at det meste av tilgjengelig utstyr er på plass som standard. Det er faktisk kun cruisekontroll, elektronisk styrt soltak i glass og en firetrinns automat som er mulig å få i tillegg. Hyundai-produktenes annenhåndsverdi er ikke den aller beste, så noen god økonomisk investering blir bilen neppe.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi sitter igjen med et inntrykk av at Hyundai Coupé ikke klarer å leve opp til det sportslige preget bilen tross alt skal ha. Utseendemessig begynner det å se bra ut, men bilens kjøreegenskaper holder ikke mål, selv ikke mot normale kompaktklassebiler som deres egen i30; til det er styringen for vag og balansen for dårlig. Motoren gjør en grei nok jobb i bilen, men hele drivlinjen føles på mange måter litt utdatert. Interiørmessig ser bilen vesentlig bedre ut enn tidligere modeller, men de sportslige setene er for mye framoverlent til å gi en god førerposisjon. Dermed uteble den gode følelsen en slik bil skal fremkalle.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!