Kort sagt:

+ Støysvak

+ Relativt prisgunstig

+ Rimelig komfortabel


- Begrenset kraft

- Litt gammeldags

- For lite personbilpreg

Nye Nissan X-Trail konkurrerer i det som er blitt det norske bilmarkedets store kampsegment. Cirka 11000 kompakt-SUV-er er solgt så langt i år, av dem 570 X-Trail. Resten av feltet utgjøres av Opel Antara, Chevrolet Captiva, Honda CR-V, Land Rover Freelander 2, Jeep Compass, Hyundai Tucson, BMW X3, Hyundai Santa Fe, Kia Sportage, Toyota RAV-4, Jeep Patriot og Suzuki Grand Vitara. I tillegg kommer ferske utfordrere som Citroën C-Crosser, Peugeot 4007 og Volkswagen Tiguan, sistnevnte er på markedet før jul.

X-Trail framstår ikke så mye som en personbil som vi kunne ønske, og byr ikke på noen spesielt merkbare endringer i forhold til forrige utgave - utover økt størrelse og lastevolum. Vi hadde ventet oss mer av nyversjonen.

Kjøreegenskaper

X-Trail framstår noe gammeldags i et marked der det finnes konkurrenter som har trukket kjøreegenskaper et langt segmenthakk videre. Ikke det at bilen ikke er kjørbar - det er den - men X-Trail føles mest som en typisk offroader med ikke fullt så gode veieegenskaper. Fjæringen er myk, men det betyr ikke at bilen tar seg godt av brå humper. Progressiviteten sliter når de brå ujevnhetene kommer tett. Oppsettet gjør at svinger ikke bør entres i høy hastighet, da legger bilen seg over. X-Trail har med andre ord ikke så mye personbil-personlighet som bilene vi vurderer som klassens beste for øyeblikket: BMW X3, Land Rover Freelander 2, Mitsubishi Outlander II og Honda CR-V.

Motor

Bensinmotoren på to liter er i utgangspunktet ikke vårt førstevalg i en bil som X-Trail. Den leverer 141 hestekrefter ved 6 000 omdreininger, mens maksimalt dreiemoment er 196 Nm ved 4 800 omdreininger. Motoren har imidlertid fordelen at den kvikner til når den får jobbe lenger opp i turtallsregisteret, noe som er spesielt merkbart fra 3 000 omdreininger og oppover. Girkassa er lettmanøvrert og tight, med en utveksling som rimer godt til motorytelsen. At den har seks trinn, er en utvilsom fordel.

Ytelser

Når vi under det forrige punktet mener at bensinmotor ikke er det opplagte førstevalget, skyldes det at en såpass tung bil som X-Trail trives aller best med en momentsterk turbodiesel. Bensinmotoren leverer imidlertid overraskende bra, dersom girspaken benyttes hyppig. Det fører i sin tur til høyere forbruk. Pristillegget for dieselvarianten, også med manuell sekstrinns girkasse, er cirka 23 000 kroner.

Eksteriør

Lite nytt har skjedd med utseendet, til forveksling er nye X-Trail lik den gamle - med størst unntak for at den er blitt større. Utseendemessig når den ikke helt opp til de nyeste og beste konkurrentene, verken i finish eller uttrykk.

Interiør

Ikke særlig påkostet i utgangspunktet. Vår testutgave hadde navigasjonsenhet i midtkonsollen, som eneste ekstrautstyrspunkt, noe som bidrotil å løfte et ellers lite luksuriøst inntrykk. Det preges ellers av hardplast. Plassen er god både foran og bak, også til bagasje. Men lasteanordningen i bagasjerommet, som har forskjellige smårom, er ingen stor suksess. Innretningen har to løse lokk, men kun én innfesting. Når store humper passeres, gir det stygg risting. Ja, det høres regelrett ut som om det ligger masse løst bak i bilen når den ikke er lastet med mer bagasje oppå lokket.

Komfort

X-Trail har et behagelig støynivå i kupeen, og virker å være bedre støyisolert enn forgjengeren. Resultatet av våre støymålinger, viser at X-Trail rent støymessig kan måle seg med hva som helst av konkurrenter. Basissetene har lang setepute, men slett ingen sidestøtte. Ikke det at bilen trenger den slags i praksis, siden bilen ikke er sportslig i stilen, men det er uansett godt å sitte støtt.

Sikkerhet

Nissan X-Trail ble testet i EuroNCAP-testen høsten 2007. Den fikk noe skuffende fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne. Testrapporten påpeker spesielt at førerens nakke blir bøyd for mye bakover ved frontkollisjon, og at knær og lår er utsatt for kontakt med dashbordet. I sidekollisjon får bilen full poengscore. Beskyttelse av barn belønnes med fire av fem stjerner, mens beskyttelse av fotgjengere gir to av fire stjerner.

Pris/utstyr

Testutgaven koster fra 360 100 kroner. Til tross for at X-Trail ikke er den mest spennende bilen i sin klasse, etter vår vurdering, framstår den som velutstyrt. Det bidrar til at den, som sin forgjenger, trolig vil stå seg godt i bruktmarkedet, men trolig aller best med turbodieselmotor. Billigste dieselvariant, med ytelse på 150 hestekrefter, koster til sammenlikning fra 383 300 kroner. I tillegg kommer en versjon med 173 hestekrefter, samt en 2,5-liters bensinmotor som yter 169 hestekrefter.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Under tvil deler vi ut en svak firer til X-Trail, som trolig endrer seg til en stabil firer med turbodieselmotor under panseret. Rent økonomisk er bensinversjonen rimeligst i innkjøp, men dersom bilen skal være i jevnlig - og mye - bruk og oppnå god annenhåndsverdi, vil trolig dieselmotor være det beste valget. X-Trail tilfører ikke noe nevneverdig nytt i et segment preget av tøff konkurranse, men gir samtidig et trygt og solid inntrykk.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!