Kort sagt:

+ Stilig design

+ Fin kombinasjon motor/gir

+ Grom lyd

+ God plass


- For dyr

- Kjedelig innvendig

- Ikke dybdejustering av rattet

Med god plass, stor motor og trekk på alle fire skal Nissan Murano kjempe mot populære SUV-er som BMW X5, Volvo XC90 og Lexus RX. Det er ingen enkel oppgave.

Murano er en barsk bil visuelt sett, som virkelig vekker oppsikt i det norske trafikkbildet. V6-motoren vi kjenner fra Nissan 350Z gjør i kombinasjon med et trinnløst girsystem en underholdende og sterk jobb, og bilen kjører generelt fint. Et litt kjedelig interiør uten de sportslige elemtentene eksteriøret har å by på, trekker litt ned. Det gjør dessverre også prislappen, som grunnet avgifter blir i høyeste laget.

Kjøreegenskaper

Nissan selv beskriver Murano som SUV-en med sportsbil-sjel, og det kan til en viss grad stemme - med mindre man forventer seg sportsbilens kjøreegenskaper. Murano oppleves som trygg og stabil, og veigrepet er upåklagelig. Men spesielt sportslig vil vi likevel ikke kalle den, for de 1 870 kiloene merkes godt når kurver skal forseres i litt hastighet.

Motor

Motoren kjenner vi godt fra sportsbilen 350Z. I Murano er det riktignok en nedtrimmet variant med 234 hester/ 318 Nm vi har med å gjøre, men i kombinasjon med en trinnløs CVT-automatkasse gjør den en meget god jobb. Girkassen velger automatisk turtallet der motoren har mest moment, så derfor oppleves faktisk Muranos 3,5-liters V6-motor som raskere enn den på papiret er. Motorens lydbilde i form av en herlig sekserklang, setter heller ingen demper på den sportslige atmosfæren.

Ytelser

Murano bruker 8,9 sekunder på å runde 100 km/t. Til å være en stor SUV med en selvpustende V6-motor tilkoblet automatgir er dette kjapt, og man får en følelse av faktisk å ratte en enda kjappere bil. Den trinnløse girkassen gjør at man kjapt får dreiemomentet man ønsker seg til forbikjøringer, men også fra stillestående er draget bra.

Eksteriør

Det hersker liten tvil om at Nissan-designerne hadde 350Z i bakhodet da de tegnet Murano. Den store SUV-en har fått svært så sportslige og fremtidsrettede linjer rundt om, og lyktenes skarpe form forsterker et sportslig preg. Bilens hekk domineres i høy grad av de doble utblåsene - et på hver side - også hentet fra 350Z. En mer spesiell SUV skal man lete lenge etter!

Interiør

Hvis ideen bak Murano var å videreføre sportsligheten fra 350Z, hvorfor ikke fortsette med dette innvendig? Setene er flate og har tilnærmet lik null sidestøtte. Sittestillingen blir ikke bedre av at rattet ikke kan justeres mot føreren, noe spesielt lange personer vil merke godt. Dessuten er instrumentpanelene gul-oransje, og ser med det både umoderne og billige ut. Når det er sagt har Nissan Murano god innvendig plass og et digert bagasjerom, perfekt for en barnefamilie.

Komfort

Komfortnivået i Murano generelt er bra, men kunne med enkle grep vært veldig mye bedre. Ved å gi setene foran sidestøtte, samt at rattet fikk justeringsmulighet i dybden, ville sittestillingen med en gang blitt nærmest perfekt. Fjæringskomforten er det lite å si på, for Murano er behagelig selv på relativt dårlig underlag. V6-motoren i kombinasjon med CVT-kassen støyer nokså bra ved pådrag, men Vi Menn velger å kalle dette gromlyd fremfor plagsom støy.

Sikkerhet

Nissan Murano har ikke blitt kjørt i noe kollisjonstest hos EuroNCAP, så hvordan bilen fremstår i en eventuell krasj er vanskelig å spå. Murano har riktignok et bra nivå med sikkerhetsutstyr - både passivt og aktivt - hvis uhellet skulle være ute. Blant annet kan vi nevne ESP-systemet som samarbeider med differensialbremsen for å hele tiden servere det hjulet med best grep krefter.

Pris/utstyr

Det er nok ikke lett å få Ola Nordmann til å bla opp 884 200 kroner for en japansk firehjulstrekker, spesielt ikke når bilen ikke har noe lavgirserie for terrengbruk heller. Et lite pluss er at Murano kun leveres i en versjon, nemlig en fullutstyrt utgave der alt av snacks som er å få tak i er på plass. Dette er selvsagt et pluss siden man slipper å bruke enorme summer på ekstrautstyr, men på grunnlag av bilens høye pris i utgangspunktet blir nok Murano fortsatt ingen kvantumsvare.

Verditapet Murano vil få i tiden som kommer er vanskelig å si noe om grunnet at det er relativt få eksemplarer i landet, men det ser ut som om biler solgt i Norge holder seg greit i pris.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er ikke mye fornuftige tanker som surrer rundt i hodet når man kjører en Murano, rent bortsett fra den gode plassen. Dette er en bil vi tror blir kjøpt med følelser, og av trangen til å eie noe ikke alle andre har. Bilen er tøff og lekker, har en herlig V6-motor med passende girkasse og rommer hele familien. Interiøret følger derimot ikke opp eksteriøret. Noen enkle grep kunne forandret mye på dette, blant annet noen andre seter, samt dybdejustering av rattstammen. Det er ikke gøy å slite med å finne en god sittestilling i en SUV til nesten 900 000 riksdaler. Uansett velger vi å like Murano, for den trekker - til tross for sine mangler - mer på smilebåndene enn sine mer fornuftige konkurrenter.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!