Kort sagt:

+ Flotte kjøreegenskaper

+ Godt sikkerhetsnivå

+ Innvendig plass

+ Motor og girkasse

+ Gir god følelse av å være velbygd og ordentlig


- Traust utseende

- Nesten-tvillingen Kia Cee´d har bedre garanti

- Setene foran kunne vært et lite hakk bedre

Hyundai i30 deler det aller meste med Kia Cee´d. Den rimelige kompaktklassebilen har kanskje et litt vel traust utseende, men Golf-konkurrenten har veldig mye godt å by på. Spesielt med 115-hesters dieselmotor.

Utseendet på Hyundai i30 prøver ikke å si stort, men på veien imponerer i30 stort med kjøreegenskaper i høy klasse, og en flott kombinasjon av artige kjøreegenskaper, komfort, ryddighet og en perle av en motor. Og den er rimelig.

Kjøreegenskaper

Vi har gitt Kia Cee´d mye skryt, og Hyundai i30 fortjener akkurat den samme skryten. Den gir en flott kombinasjon av komfort på dårlig og god vei og kjøreglede når svingene kommer tett. Styrefølelsen er god, den er nøytral i oppførselen selv når den presses skikkelig, og den føles hele tiden veldig stabil veldig forutsigbar og veldig trygg.

Motor

Den lille dieselmotoren i i30 er stor! 1,6-literen har 115 hk og 255 Nm, og føles mye mer livlig enn 90-hestersutgaven av samme maskin. Den har drag uansett turtall, den er stillegående og har en veldig pen gange, og har kort sagt alle fordelene og ingen av ulempene til en moderne dieselmotor. En veltilpasset og lettsjaltet girkasse gjør pakken komplett.

Ytelser

Med gode krefter fra den sterke, fleksible motoren, og godt tilpassede utvekslinger i girkassa, er i30 kvikk. Både fra stillestående, men aller mest ved mellomakselerasjon - her er det ikke mange biler med tilsvarende effekt som holder følge. Og den er i tillegg morsom å akselerere med.

Eksteriør

Hyundai i30 har jo en ryddig design, men spennende og flott kan vi ikke si vi synes den er. Rett og slett i overkant traust, spesielt med tanke på hvor god bil dette faktisk er.

Interiør

Hyundai har gitt i30 et ryddig og velfungerende interiør. Den er rommelig både foran og i baksetet, og et høyst akseptabelt bagasjerom, størrelsen og konkurrentene tatt i betraktning. Designen er også her litt traust, men bilen er velutstyrt og det hele er funksjonelt. Myk plast trekker opp, men kort sittepute og litt snaut med justeringsmuligheter av setene trekker ned.

Komfort

Hyundai i30 har et understellsoppsett som takler det aller meste uten å klage. Ikke knirker eller skrangler det noe sted, heller. Støynivået er behagelig, både i lav og i høyere fart - og en hører heller ikke stort til motoren. 16-tommere gir imidlertid litt rumlestøy. Litt kort sittepute trekker ned for sittekomforten, men det er absolutt ikke kritisk.

Sikkerhet

Selv om Hyundai i30 fikk litt dårligere EuroNCAP-score enn nesten-tvillingen Kia Cee´d, er den fortsatt en trygg bil. Den har alt som skal være der av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, og gode kjøreegenskaper bidrar også til å gjøre dette til en trygg bil.

Pris/utstyr

Hyundai i30 er velutstyrt, og du får massevis av rimelig ekstrautstyr. I tillegg er jo dette en rimelig bil, særlig med 90-hesters diesel. Men merprisen til 115-hesteren er verdt det - og da får du også med mer utstyr. Annenhåndsverdien er foreløpig uviss, men Hyundai har jo tradisjonelt ikke de beste statistikkene å vise til her. Likevel, nyprisen og driftskostnadene tatt i betraktning, er dette veldig mye bil for pengene.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Hyundai i30 er en veldig god bil, og fungerer flott både til vanlig kjøring og til mer aktiv ratting. Den 115 hk sterke 1,6-litersdieselen er imponerende, både hva styrke, fleksibilitet og gange angår. Bilen er stillegående, og gir på alle måter et ordentlig godt inntrykk. Dessuten er prisen imponerende.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!