Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford

Volvo V70 er tilbake, denne gangen med plattform fra kjøreglade Ford Mondeo.

Sist oppdatert

Det er alltid tøft å komme med en ny modell på markedet, spesielt i premiumsegmentet der forventningene ofte er skyhøye. BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6 står alle klare for å gi V70 kamp om kundene - vil den ha noe å stille opp med?

Med vesentlige bedre egenskaper på veien enn før, appellerer Volvo V70 sannsynligvis til langt flere kjøreglade kunder denne gangen. Samtidig har den beholdt alle de klassiske Volvo-egenskapene, for bilen er både kompakt, komfortabel og sikker som banken. Dette kan være et skummelt tegn for dens konkurrenter.

Kjøreegenskaper

At det nettopp er Ford Mondeo som har vært plattform-donor er ingen dårlig ting. Mondeo er kjent for å være blant bilene med best kjøreegenskaper i sin klasse, og dette smitter klart over på V70. Med unntak av en litt mindre presis styring, samt en litt tyngre følelse i bilens oppførsel enn Mondeo har, klarer den seg svært bra når den blir satt på prøve. Tre innstillinger i understellets oppsett gjør at den som ønsker seg et snev av sportslighet fint kan stille inn dette, mens langturkomforten igjen kun er et tastetrykk unna. Vi reagerte litt på merkelige ulyder (smell i demperne) i humper. Dette var ikke spesielt merkbart inne i kupeen, men lyden ødelegger litt av den eksklusive premiumfølelsen man gjerne vil ha til denne prisen. Ellers føles bilen veldig sikker og trygg. Den finner på lite sprell, og har selvfølgelig elektroniske hjelpemidler som trer inn dersom uhellet er ute.

Motor

Den femsylindrede turbodieselmotoren vi finner under panseret på V70 er ingen ny maskin - men den gjør en absolutt sterk og godkjent jobb. Maks dreiemoment på 340 Nm er tilgjengelig fra 1 750 omdr./min, men forsvinner forholdsvis fort oppover på turtallet. Automatkassen ser ut til å slite litt med motorens moment, for den er særdeles treg ved igangsetting - noe man må ta med i planleggingen når man skal utpå en godt trafikkert vei. En litt røff gange må motoren sies å ha, men siden femsylindrede motorer ikke lenger vokser på trær velger vi å kalle det diesel-vellyd.

Ytelser

Motoren føles sterk og uanstrengt ved gasspådrag. Som sagt er effekten tilgjengelig veldig tidlig, noe som gjør bilen svært så kjørbar og komfortabel. Til gjengjeld har man desto mindre krefter oppover på turtallet - typisk diesel. Spurten til hundre gjøres unna på 10,5 sekunder med sekstrinns automat, for øvrig over et halvsekund tregere enn med manuelt gir. Denne motoren kommer også i en kruttsterk 185-hesters versjon, som tar vår bil med et snaut sekund på samme sprintøvelse.

Eksteriør

Det er ikke det mest radikale utseende vi har sett på en helt ny modell. Slektskapet til forrige modell er tydelig, og enkelte i redaksjonen hevder de ser både Volvo 850- og 940 også, spesielt i hekken. Ingen tvil om at V70 er en pen bil, og at Volvo kanskje ikke prøver å revolusjonere designverdenen, men litt mer guts hadde vel ikke gjort noe kanskje? Hekken har klare likheter med småbilen C30, mens fronten deler design med sedanversjonen S80. V70 vil nok fortsatt forbli en typisk elegant "herregårdsvogn", noe som sikkert er meningen bak bilens utseende.

Interiør

Interiøret har vi sett tidligere i S80. Det blander forrige generasjon V70 sitt praktiske og til dels enkle utseende med komponenter fra S40/V50 sin midtkonsoll. Materialvalgene er det ingenting å si på, og linjene skaper en harmonisk og avslappende atmosfære inne i bilen. Setene i bilen er alt annet enn sportslige, men sannsynligvis blant de i bilverdenen som er best å sitte i.

Når det gjelder plass og praktiske løsninger er Volvo der de burde være, både baksete- og bagasjeplassen er blant de større i klassen. Vår testbil hadde i tillegg integrerte barneseter i baksetene på hver side bak, som ved et enkelt håndgrep felles opp og ned etter behov.

Komfort

Ønsker du deg mest mulig komfort per krone, kommer Volvo definitivt høyt på listen i denne klassen. Bilen har ikke det sportslige preget BMW og Audi har - dette er en bil du legger seteryggen bakover og koser deg i. Men sitter som en konge i de myke setene og fjæringen er fint satt opp, perfekt for lange turer. Det som hindrer Volvoen i å oppnå topp score er ulyden som demperne gir fra seg i humper, samt en noe høy røst fra motoren. Selv om femmerlyden er fin, er gangen grov, uheldig i en bil med en såpass høy prislapp.

Sikkerhet

Volvo har siden 2000 kollisjonstestet over to tusen biler i sitt sikkerhetssenter i Sverige, og er kjent som selve fasiten på sikkerhet i bil. I skrivende stund er nye V70 ikke kjørt i noe test hos EuroNCAP, men det ville lamslå en hel bilverden hvis den ikke skulle få full pott. I tillegg til å ha alt av sikkerhetsutstyr som vi kjenner til, har V70 både panikkbremsassistent og blindsonesystemet BLIS. BLIS-systemet gir deg som fører et hint via et lys når noe befinner seg i blindsonen din, et system som sikkert vil bli videreutviklet for å fungere bedre enn det gjør i dag. V70 har også laminert glass for bedre sikring mot innbrudd i bilen.

Pris/utstyr

Volvo er en premiumbil, og koster selvsagt deretter. En V70 2,4D med automatgir koster fra 485 900 kroner - pluss utstyr. Og det er når du krysser av for "goddies" at prislappen blir utenfor rekkevidde for mange av oss. Vår testbil kostet 649 500 kroner og var med det velutstyrt (Utstyrt for 163 600 kroner). En Audi A6 med 140 hester diesel og trinnløs automatkasse koster tusenlappen mindre, mens en BMW 520d med automatkasse og 150 hester ligger på 511 300 kroner. Begge de siste blir selvsagt også vesentlig dyrere med ekstrautstyr påført lista. Volvo V70 av forrige modell har holdt seg godt i pris på bruktmarkedet, så økonomien i det hele trenger ikke å bli håpløs. Et litt høyere drivstofforbruk enn et par av de firesylindrede konkurrentene har den riktignok, for spesielt gjerrige er de fem sylindrene ikke.

Denne saken ble første gang publisert 21/08 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også