Kort sagt:

+ Plasseffektivt konsept

+ Fleksibel bakseteløsning

+ Fornuftig pris/utstyrs-politikk


- Ukultivert 1,9 TDI-motor

- Middelmådig komfort

Skoda Roomster Scout er en lett oppjazzet Roomster-versjon med offroad-lett kosmetikk. Konseptet er likt de kasseaktige fornuftsbilene som for eksempel Citroën Berlingo. Imidlertid utført med langt mer personbilfinesse, siden den er basert på den nye Skoda Fabia-modellen. Noen direkte konkurrenter er det vanskelig å finne, men den vil nok bli vurdert opp mot typiske kompaktklasse-modeller i samme prisområde.

Skoda Roomster Scout er den mest gutteaktige, og dermed mest attraktive utstyrsversjonen i Roomster-programmet. Praktisk og rommelig, men med et minus for motoregenskaper og komfort.

Kjøreegenskaper

Skoda Roomster Scout er tross sitt litt røffere utseende, lik en vanlig Roomster når det gjelder understell og oppsett. 16-tommers felger hører imidlertid med som standard, og det kan også leveres 17-tommere til Scout. 205/45-16 dekk gir godt grep og bra presisjon på tørr asfalt. Den halvstive bakakselen fungerer best på jevn asfalt, og hekken kan bli litt urolig på ujevnt underlag. Bilen kjører trygt, med lett understyring og pent ESP-innslag.

Motor

Vi kjørte Skoda Roomster Scout med det kraftigste motoralternativet; 1,9 TDI. Scout leveres også med bensinmotorer på 86 og 105 hk, samt diesel med 80 hk. VW-konsernets 1,9-liter har vært lenge på markedet, og er forbikjørt av de fleste når det gjelder støy, gange og kraftutvikling. God trekkraft og presist girskift mildner inntrykket noe.

Ytelser

Motoren har best fraspark i mellomregisteret, og faller litt av mot 4000 o/m. Både 3. og 4. gir har grei forbikjøringsakselerasjon. Den gode trekkraften gjør at du kan bruke 5. gir mye, også ved kjøring på svingete og kupert landevei.

Eksteriør

Skoda Roomster Scout har gjort det beste ut av et konsept som minner mye om en liten varebil. Det er kanskje gjort for å være praktisk eller tøft, men linjebruddet mellom sidevinduene foran og bak bidrar ikke akkurat til helhetsinntrykket. I forhold til vanlig Roomster, synes vi det litt røffere Scout-uttrykket kler bilen.

Interiør

I forhold til pris og bilstørrelse, gjør Skoda Roomster Scout et meget godt inntrykk. Baksetene kan reguleres individuelt både i lengeretning og ryggvinkel, i tillegg er det mye bagasje- og bakseteplass. Midtsetet er ikke like behagelig som de to andre baksetene, inneklemt og med dårligere sittekomfort.

Takhøyden er formidabel, i vår bil satt et panoramatak i glass som gjør interiøret lyst, og gir klimaanlegget ekstra jobb. Førerplassen er logisk, men litt trist med alt det sort-hvite.

Komfort

Fjæringsoppsettet er i utgangspunktet harmonisk, men 45-profil på 16-tommere setter sine spor, særlig på små ujevnheter og tverrgående kanter. Dessuten er Skoda Roomster Scout spesielt plaget med den uharmoniske dieselen, som merkes spesielt godt under by- og nærkjøring opp til ca. 70 km/t.

Ute på motor- eller landevei, tar dekkstøy oppgaven med å drukne kaklingen fra 1,9 TDI'en. Du sitter forholdsvis behagelig, og Climatronic (ekstra) er en grei investering i et problemfritt inneklima.

Sikkerhet

Skoda Roomster ble testet i EuroNCAP i 2006 og oppnådde meget gode resultater. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Bilen fikk anmerkninger fordi ledninger løsnet fra batteriet under frontkollisjonstesten.

Pris/utstyr

Skoda Roomster Scout koster fra 218-257 100 kroner (juni 2007), mens vår 1,9 TDI veier inn på 239 300. I forhold til de øvrige utstyrsversjonene, virker Scout-pakken fornuftig sammensatt. Climatronic og panoramatak leveres i en prisgunstig pakke (3900 kroner) og ekstrautstyret er for øvrig langt unna "Audi-priser", så med 10-15 000 ekstra får du en meget velutstyrt bil. Skoda er ikke bare prisgunstige, men holder seg etter hvert bedre i verdi, noe vi tror også vil gjelde for Roomster Scout.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Skoda Roomster er i utgangspunktet en vellykket, kompakt fornuftsbil. Som Scout-versjon får den det lille ekstra " guttepreget" som gjør at du slipper mistanken om å ha lånt konebilen. Litt røffere kosmetikk gjør seg både praktisk og estetisk, samtidig som Scout-pakken er fornuftig både pris- og innholdsmessig. 1,9 TDI-motoren er kraftig, men ukultivert og komforten middels.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!