Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon

Vellykket outsider

Alfa Romeo 159 Sportwagon utfordrer etablerte prestisjebiler som Audi A4 Avant og BMW 3-serie Touring.

Sist oppdatert

Alfa Romeo 159 Sportwagon kom på markedet i Norge i mai 2006 og etterfølger 156-modellen. I forhold til den forrige modellen, er 159 vesentlig større. Bilen konkurrerer i første rekke mot BMW 3-serie, Audi A4 og Volvo V50.

Bilen leveres med fire bensin- og tre dieselmotorer. Mest aktuelle i Norge er 1,8 l/140 hk og 1,9l/160 hk bensin og 1,9-liters diesel på 120 eller 150 hk. Prisene for bensin starter på 335 000 kroner, mens du kan hente ut rimeligste diesel for 343 000 kroner. Vi kjørte bilen med 120 hk diesel med topp utstyrspakke til 385 000 kroner.

Alfa Romeo 159 Sportwagon er rommelig nok til å fungere som familiebil. Fortsatt er det stilig design og meget sportslige veiegenskaper som imponerer mest. Kvaliteten virker meget god, men 2. håndsverdi og teknisk kvalitet vil være usikkerhetsmomenter i ennå noen år.

Plass: Noe for familien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon er blitt merkbart større enn 156-modellen. Den er 466 cm lang, med akselavstand på 270 cm, noe som i første rekke merkes på bagasjeplass og bakseteplass. Lasterommet tar 455 liter, akseptabelt sammenlignet med konkurrentene. Rommet er kvadratisk, dypt og lett å utnytte.

Bakseteplassen holder mål for to voksne, så lenge de foran og bak ikke blir mye over 185 cm. I forsetet får du en positiv følelse av å kle på deg bilen, uten at det egentlig er trangt. Alfa Romeo 159 Sportwagon kan nå brukes som familiebil, uten at den er noe plassvidunder.

Veiegenskaper: Slik det sømmer seg

Alfa Romeo 159 Sportwagon har ambisjoner om å menge seg med de beste sportslige familiebilene. Et av de virkelige fortrinnene er at bilen kjennes sportslig og underholdende, selv ved normal kjøring.

De dynamiske egenskapene innfrir, ikke minst fordi bilen er så knivskarp og presis i reaksjonene. Styringen er kirurgisk og responsen i understellet umiddelbar. Bilen oppleves som meget nøytral til å være forhjulsdreven.

Stabilitetskontroll (VDC) hjelper til på kjøresikkerheten i unnamanøver og kritiske situasjoner. Bremsene biter godt og er lette å dosere.

Motor: Basis-diesel holder

Alfa Romeo 159 Sportwagon har et bredt motorutvalg og det er lommeboken som avgjør hvor mye trykk du skal ha under panseret. Den minste dieselmotoren yter 120 hk og har et dreiemoment på 280 Nm ved 2000 o/m. Ifølge fabrikken gir det 0-100 km/t på 11,2 sek og toppfart på 191 km/t.

Selv om det ikke er veldig sportslige tall, gir motoren et godt inntrykk ved daglig kjøring. Den har fin effektutvikling mellom 1500-4000 o/m, uten den ketchupeffekten som kan prege andre dieseler når turboen slår inn. Med mye last i bilen kan motoreffekten kjennes noe snau. Motoren går imidlertid pent og girkassen er presis og ganske lettsjaltet.

Kvalitet: Forbedringene merkes

Alfa Romeo 159 Sportwagon føles som den mest solide Alfa Romeo-modellen til nå. Selv med det stramme understellet og kjøring på meget ujevnt underlag er det ikke antydning til skrangling eller ulyder. Det vitner om en solid struktur i bilen.

Imidlertid har Alfa Romeo litt å bevise når det gjelder feil og mangler når bilene får noen år på baken. 156- og 147-modellen har ført Alfa bort fra bunnen, men det er fortsatt en vei igjen til topp teknisk kvalitet. Entusiastiske Alfa Romeo-eiere vil sikkert være godt fornøyd med 159, men det skal litt til å overbevise nye kunder om at problemene er en saga blott.

Miljø: Lavt forbruk med diesel

Alfa Romeo 159 Sportwagon har et forbruk i EU-mix normen på 0,6 l/mil og et CO2-utslipp på 159 g/km med 1,9 JTD-motor på 120 hk. I testperioden med overveiende langkjøring, brukte bilen 0,62 l/mil. Dette er pene tall for en bil av denne størrelsen.

Dieselmotoren har common rail innsprøytning og er utstyrt med partikkelfilter som standard. Den tilfredsstiller utslippskravene ifølge Euro 4-normen.

Komfort: Klar forbedring

Du sitter behagelig i Alfas velformede forseter, spesielt i kombinasjon med skinn (+15 300 kroner). De fleste finner en god sittestilling, takket være bra reguleringsmuligheter også for rattet. Dashbordlayouten er ren og elegant, men det er mange knapper på hendlene og litt uoversiktlige betjeningselementer i midtkonsollen. Bilen er utstyrt med et bra tosone klimaanlegg.

Alfa Romeo 159 Sportwagon utvikler relativt lite støy til å være en sportslig stasjonsvogn. Det er moderat med vei- og vindstøy under norske kjøreforhold. Dieselmotoren går ganske pent og merkes bare ved langsom kjøring, eller hvis den strekkes på høye turtall under landeveiskjøring. Fjæringsoppsettet er sportslig og stramt.

Sikkerhet: Gjort hjemmeleksen

Alfa Romeo 159 Sportwagon fikk en god EuroNCAP-test med fem av fem mulige stjerner da den ble testet i sedanversjon. Resultatene var meget gode både i front- og sidekollisjon, men førerdøren løsnet i sidekollisjon. Bilen fikk fire stjerner for barnesikring, men bare en av fem stjerner for fotgjengersikring.

Sikkerhetsutstyret holder god standard, med syv kollisjonsputer, Isofix-feste for barneseter, aktive hodestøtter og belastningsbegrensende beltestrammere. Stabilitetskontroll er dessverre bare standard på Progression+ og Distinctive utstyrsversjon.

Økonomi: Usikker bruktverdi

Alfa Romeo 159 Sportwagon gir inntrykk av å være mye bil for pengene, men du bør opp i Progression+ pakke for å få det utstyret som faktisk må til. I tillegg til alt viktig basisutstyr har den også VDC og lyktespylere, noe som vel egentlig er et must i en slik bil.

For å få en riktig utstyrt bil i premiumsegmentet, er det den topputstyrte Distinctive som gjelder. Viktige elementer her er bl.a. tosone klimaanlegg, el. vindusheiser bak og aluminiumsfelger. Da koster 120 hk diesel fra 364 000 kroner.

Største utfordring for å kjøpe en ny Alfa Romeo 159 Sportwagon, er imidlertid verditapet. På tross av at 156 har gjort en brukbar figur i bruktmarkedet, er det rimelig å anta at en Alfa Romeo vil tape seg noe mer enn en tilsvarende Audi eller BMW.

Denne saken ble første gang publisert 13/09 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også