44e2cd70593a9.jpg

44e2cd5f173f2.jpg

Vi vil tro det gikk en smule varmt hos Peugeot da Audi - etter at Peugeot hadde meddelt omverdenen at de i 2008 skulle stille i 24-timersløpet på Le Mans med en dieselbil - kom dem i forkjøpet og attpåtil stakk av med seieren i årets utgave av det legendariske løpet.

Luksus og sport
Peugeot vil slå tilbake, og nå gir de oss en forsmak på hva slags krefter de har tenkt til å bruke. Samtidig har de bygget et digert og heftig luksussedan-konsept, med LeMans-motoren montert i hekken.

908 RC skal vise hvordan den franske produsenten ser for seg sin egen framtid. Peugeot mangler jo et skikkelig flaggskip - de har jo ingen modeller i øvre luksusdivisjonen der blant andre Mercedes-Benz S-Klasse befinner seg, heller ingen sportslige og kraftige bilmodeller i samme gate som Audi S6 og liknende.

Mye glass
I den digre sedanen mangler det ikke noe på luksus og teknologi. De fire separate setene har alskens underholdings- og komfortfunksjoner, og store glassflater sørger for godt utsyn over omverdenen.

Frontruta er dratt opp og helt tilbake til B-stolpen, og der overtar et stort glasstak jobben med å slippe lys inn i kupeen. I tillegg til å være luksuriøs, er det også lagt vekt på praktiske detaljer som oppbevaringsrom og et stort, avkjølt hanskerom.

Racinginspirert
908 RC er designet med stor vekt på de aerodynamiske egenskapene. Luftmotstanden er lav, og luftinntakene i fronten er akkurat så store de må være. Gjennom de bakre hjulbuene dirigeres luft til bilens to intercoolere.

På hekken sitter en elektronisk styrt hekkspoiler som heises automatisk for å forbedre stabiliteten i høy fart. Også under er bilen konstruert for å gi så lav luftmotstand og så høyt marktrykk som mulig; på racerbil-vis er bilen flat under.

700 hk, 1200 Nm
Den hekkmonterte kraftpakken som driver bilen - den er egentlig plassert mer i midten enn bak - er en 5,5-liters diesel-V12. Motoren yter 700 hk og 1200 Nm, nok til at Peugeot vil fortelle at den 1800 kg tunge bilen klarer over 300km/t. Motoren er koblet til en elektronisk styrt, sekstrinnssekvensiell girkasse, som er utviklet spesielt med tanke på å takle de store kreftene. Plasseringen av girkassa er også spesiell; den er under motoren.

Vi ser med spenning fram til at også Peugeot skal kjøre Le Mans med diesel. Og nå er vi også spente på om Peugeot både vil lage en ordentlig storbil, og ikke minst om de vil lage en sportslig bil

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!