For noen måneder siden fortalte Maserati at de skulle gjøre noe av det samme som Ferrari gjorde med Enzo; Ferrari bygde noen få eksemplarer av en rendyrket racerversjon av Enzo, ga den mer motor, og ga den navnet FXX.

Maserati har hatt stor suksess med MC12 GT1 i FIA GT-racing; de vant fabrikkmesterskapet i 2005, teammesterskapet i 2005 og 2006, førermesterskapet i 2006 med Andrea Bertolini og Michael Bartels bak rattet, og 24-timersløpet på Spa i 2005 og 2006.

For gentlemen
Nå har de altså bygget en "sivil" variant av MC12-racerbilen, med etternavnet Versione Corse. Denne tilbys til et håndplukket utvalg av eksisterende Maserati-kunder, og gir de muligheten til å teste ut bilen, seg selv og å ha det gøy i det den italienske bilprodusenten kaller gentlemansomgivelser.

MC12 Versione Corse er ikke helt identisk med racerbilen; den lette karbonfiberbilens seks liter store V12 - som for øvrig er stort sett den samme motoren som i Enzo er trimmet fra racerversjonens 600 hk til 755. Dette gir hver hestekraft 1,52 kg å drasse på.

Ikke for racing, ikke for gata
Bilen har fått Maseratis halvautomatiske girkasse, og den har to seter. Noen 0-100 km/t-tid er ikke oppgitt, men 0-200 km/t skal gå unna på 6,4 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 326 km/t.

Selv om leketøyet har fullt bur, er den ikke homologert for racing. Den kan heller ikke brukes på offentlig vei. Med andre ord kan den kun brukes på banekjøring i privat regi eller på treff som Maserati arrangerer.

Tolv eksemplarer
Slike treff blir det noen av i tiden framover; de tolv heldige som får tilbud om å kjøpe en og kan legge 1 000 000 euro på bordet - altså drøye åtte millioner norske kroner pluss MVA - får også muligheten til å delta på lukkede hyggetreff med kursing, kjøring og andre aktiviteter i Maseratis regi. Naturligvis i ordnete former og i særdeles eksklusive omgivelser.

Bilen leveres i utgangspunktet i Maseratis spesielle blåfarge, men du kan faktisk velge farge selv om du har spesielle ønsker. På ekstrautstyrslista kan du velge blant manuelt justerbare støtdempere, datalogging og en årlig, teknisk oppgradering fra Maseratis forsknings- og utviklingsteam.

Ikke stress
Selv om du har veldig lyst på en slik, tror vi nok dessverre ikke at det hjelper om du kaster deg over telefonen. De som får lov til å få tilbud om å kjøpe en Versione Corse, har nok allerede fått en henvendelse fra Maserati. Men det har jo kommet en Ferrari FXX hit til landet, og det er jo en teoretisk mulighet for at også en Maserati MC12 Versione Corse havner på norske hender.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!