Test: VW Eos 2,0 TFSI 2006

Familiecab med fraspark

Den dyreste VW Eos har en 200 hk turbomotor. Det sørger for friskt skyv i VW’s fireseters cabrioletmodell.

Sist oppdatert

Volkswagen Eos ble lansert i Norge på forsommeren i 2006 og erstatter VW Golf Cabriolet. Bilen er en fire-seters cabriolet, med et foldetak som gjør at bilen fungerer som en coupé når taket er på. VW Eos leveres med tre bensinmotorer og en dieselmotor. Bensinalternativene er 1,6 liter/115 hk, 2,0 liter/150 hk og to-liters turbo/200 hk, mens en 2,0 liter/140 hk sitter i dieselversjonen. Prisene for Eos starter på snaut 350 000 kroner. Typiske konkurrenter er Opel Astra Twintop, Renault Megane CC og Peugeot 307 CC.

En spenstig motor betyr mye for kjøreopplevelsen, særlig i en cabriolet. Med 200 hk og 0-100 km/t på 7,8 sekunder, oppleves VW's familiecabriolet som en sportsbil i forkledning. Foldetaket fungerer fint og gir en bra kombinasjon av coupe og cabriolet. Bilen er dyr med sterkeste motor og bagasjeplassen er liten med taket av.

Plass: Ok for fire

VW Eos har gode plassforhold, biltypen tatt i betraktning. Du kan med rimelig god samvittighet legge ut på tur med fire personer av normal voksenstørrelse i bilen. Benplassen er grei, mens bredden er noe begrenset grunnet plassen til takmekanismen. Det trekker naturlig nok noe mer på de to bakseteplassene.

Bagasjeplassen er relativt bra når du har taket oppe. Skal taket felles ned, har du plass under et lokk i bagasjerommet, som sørger for at vesker eller bager ikke kommer i veien for takmekanismen. Plassen er da begrenset, men holder til en dagstur eller weekendtur for to.

VW oppgir bagasjeromsvolumet med taket oppe til 380 liter, og 205 liter med taket nede.

Veiegenskaper: Kledelig sportslig

VW Eos bygger på velkjent teknikk fra bl.a. VW Golf. Det betyr at bilen kan oppvise harmoniske og trygge manerer ute på veien. Selv om en cabriolet ikke har en like stiv struktur som en med fast tak, er vibrasjoner og risting ved passering av ujevnheter på et moderat nivå.

Ved normal kjøring oppleves VW Eos som sportslig og lettkjørt. På tørre veier vil du neppe komme i kontakt med grensen for veigrepet, og på våt eller glatt vei er den trygg med en tendens til å skyve over forhjulene (understyring). ESP-systemet griper inn før du får en mer markant skrens.

For en aktiv sjåfør og i kombinasjon med turbomotoren, kan de noe stivere og bredere dekkene på vår testbil (225/45-17) være en sportslig prikk over i'en. De sørger for et meget god styrerespons og kjørefølelse på tørr vei.

Motor: Harmonisk kraftpakke

Den 200 hk to-liters motoren med turbolader er kjent bl.a. fra VW Golf GTI, og sørger for å sette ordentlig fart på Eos, selv med en egenvekt på godt over 1500 kilo. 0-100 km/t går på 7,8 sekunder og toppfarten er 232 km/t.

Motoren er snill, med et bredt effektregister. Eksempelvis har du dreiemomentet på 280 Nm disponibelt mellom 1800-5000 o/m. I praksis betyr det at du har god akselerasjon fra lave turtall, og at den holder seg godt hele veien opp gjennom turtallsregisteret. Den går pent og lager ikke sjenerende støy.

Du har solide forbikjøringsreserver i 3. og 4. gir, og både 5. og 6. gir har bra trykk i motbakker og du trenger ikke gire ned for å holde følge med trafikken. I tillegg tar clutchen mykt og girkassen er lett og presis i bruk.

Kvalitet: På vei opp

Kundene til Volkswagen og Audi er blant dem som er minst fornøyd med forhandlerne og verkstedene sine. Den norske importøren har lovet at dette skal arbeides med, og det kan se ut som om trenden er på vei i positiv retning.

VW har bedret kvaliteten på bilene sine merkbart de siste årene og Eos på Golf V-basis bør ikke være belemret med store feil eller svakheter. Finish og materialer på testbilen var av god standard.

Miljø: Ikke blant de verste

Volkswagen Eos har til tross for en råsterk 200-hesters turbomotor, ikke skyhøyt forbruk av drivstoff. Den har et normforbruk på 0,83 l/mil og et CO2-utslipp på 199-202 g/km. Under variert testkjøring lå forbruket på 0,85 l/mil.

Komfort: Fin takløsning

VW Eos byr på et bra førermiljø og har god sittekomfort. Positivt er høyderegulering av setet og rattregulering opp/ned og ut/inn med spesielt godt reguleringsmonn. Det gir fine muligheter for å finne varierte sittestillinger.

Bilen har et understell som passer bra til en cabriolet-coupé, der det er tilstrekkelig fjæringskomfort til at turen ikke blir for mye plaget av ujevnt underlag. Vår testbil hadde 225/45-17 dekk (ekstrautstyr) som ikke anbefales til de mer komfortorienterte.

En vindavviser bak forsetene hjelper til å minimere trekk mot nakken med to personer i bilen. Denne koster imidlertid 2650 kroner. Har du i tillegg siderutene oppe og varmeapparatet på, kan cabrioletsesongen utvides betraktelig. Selv med ruter og vindavviser nede, holder trekken seg akseptabel opp i 80 km/t.

Foldetaket gjør det til en enkel affære å skifte mellom full cabriolet og ren coupé. Med unntak av noen lyder fra de rammeløse vinduene, er bilen som en vanlig coupé med taket oppe. Støynivået er akseptabelt innen norske hastigheter. Bilen har et velfungerende to-sone klimaanlegg.

Sikkerhet: Ekstra cabrio-tiltak

VW Eos er ikke testet i EuroNcap, men bygger i stor grad på VW Golf, som har gode resultater i testen. Med VW's gode sikkerhetsrykte, er det rimelig å anta at Eos er blant de bedre bilene i denne klassen.

VW har utstyrt bilen med kombinerte hode- og sidekollisjonsputer i forsetene, for å kompensere for de utfordringene et foldetak gir med tanke på plassering av kollisjonsputer. Dessuten er det montert veltebøyler bak hodestøttene i baksetet. Disse aktiveres automatisk om bilen skulle slå rundt.

Bilen kan leveres med adaptive bi-xenon lys, som bedrer sikten ved mørkekjøring. ESP med bremseassistent og antispinn er standard.

Økonomi: Kostbar toppmodell

Prismessig er inngangsbilletten til Eos noe dyrere enn konkurrentene. Utstyrsnivået er bra og bilen leveres i en Carat-versjon (18 000 kroner) der du bl.a. finner cruisekontroll, multifunksjonsratt, skinninteriør og adaptive bi-xenon lys. Det finnes en del tilvalgsutstyr, bl.a. ulike navigasjonsløsninger, sportsunderstell og ulike dekk/felg-kombinasjoner.

200 hk-versjonen som vi har kjørt koster fra snaut 500 000 kroner og blir den mest kostbare Eos-modellen. Ikke bare grunnet høyere drivstoff- og forsikringsutgifter, men også et antatt høyere verditap.

Denne saken ble første gang publisert 24/07 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også