Monster-Porsche

Gemballa har lang tradisjon med å bygg om Porsche til ordentlig hårete biler. Nå har de lagt vantene på den nyeste Turbo.

Sist oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER HER

Tyske Gemballa har aldri lagt skjul på at de liker biler som synes, høres og ikke minst går veldig fort. I 25 år har de laget skikkelig heftige Porsche-varianter, fra de minste innstegsmodellene til de mest sjeldne toppmodellene. Gemballa har flere ganger satt fartsrekorder og effektrekorder med Porsche, og selv i disse miljøfokuserte tider ser det ikke ut til å minke særlig på hestekraftproduksjonen i Leonberg.

Nå som Porsche 911 Turbo er vel etablert i toppen av markedet, overrasker det ikke at Gemballa også legger vantene sine på denne. Som vanlig har de omdøpt bilen - dette er ikke lenger en Porsche, men en Gemballa.

Mer trøkk
Den 3,6 liter store, biturbomatede boxersekseren yter i utgangspunktet deilige 480 hk og 680 Nm. Gemballa har lokket ut 20 hk og 100 Nm ekstra, ved hjelp av et nytt eksosanlegg med nye katalysatorer og endret motorstyring. Overboost-funksjonen som gir forhøyet turbotrykk over en kortere periode er beholdt, og 0-100-sprinten er kortet fra 3,9 til 3,6 sekunder. Toppfarten er også økt en smule; 318 km/t er åtte mer enn originalen.

Dette kan kanskje virke som litt bagatellmessig på papiret, men det er likevel respektabelt å tyne såpass mye mer ut av Porsches sprekeste Turbo gjennom tidene. Gemballa hevder også at bilen kjennes helt annerledes ut enn standardbilen; den har mye mer trøkk over hele registeret.

Bedre aerodynamikk
Gemballa har også utviklet et eget stylingsett til Turbo GT 550. Den nye, dype frontfangeren reduserer løftekrefter i høye hastigheter og gir bilen et sintere uttrykk. De nye sideskjørtene legger bilen mer ned mot bakken og fortsetter frontens hissige profil, samtidig som de også skal bidra til forbedret aerodynamikk. Det er også integrerte luftinntak i sideskjørtene, som forer bremsene med kjølende luft.

- Bak har vi tatt den helt ut, sier Gemballa selv i pressemeldingen. - Den du kjører forbi, skal få gleden av et imponerende syn! fortsetter de. Den digre hekkvingen er spesielt synlig, med lufteslisser for å mate den turbomatede motoren med enda mer luft.

- Avhengighetsskapende lyd
Den nye støtfangeren skal bidra til økt marktrykk i fart, og bruken av netting i nedre del av støtfangeren gjør at du nå kan nyte synet av eksosanleggets lyddemper og deler av hjulopphenget uten å måtte krabbe under bilen. Endestussene på tunerens eksosanlegg har også fått nye og mildt sagt synlige utløp i støtfangeren.

Eksosanlegget er for øvrig verdt noen egne linjer: det er laget i rustfritt stål, og tuneren sier de har brukt mye tid på å justere akustikken i anlegget. - Det gir hvem som helst gåsehud! sier de i pressemeldingen. - Lyden er helt unik for Turbo GT 550, men vi advarer om at den er avhengighetsskapende! fortsetter de.

Turbo GT 550 leveres med Gemballas 20-tommers felger, en tomme større enn standardbilen. De har også satt på et coilover-understellsett, som legger bilen nærmere bakken og som de lover gir en enda mer sportslig kjøreopplevelse. Et oppgradert bremsesystem er også på vei fra den tyske Porsche-bearbeideren.

Gemballa finner du på www.gemballa.com.

Denne saken ble første gang publisert 03/11 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også