SE BILDENE: FORD F-150 PROJECT FX2 SPORT

Ford F-150 har visstnok vært verdens mest solgte bil i til sammen 23 år. Nå om dagen går ikke salget like bra, delvis på grunn av amerikanernes flukt fra drivstofftørste biler til noe som drikker litt mindre.

F-150-serien leveres i veldig mange forskjellige varianter. Og kjøperen kan selvsagt også spesifisere sin bil med en lang rekke ting fra ekstrautstyrlista. I tillegg finnes det drøssevis med firmaer som leverer ettermarkedsdeler til F-150, med alt fra små duppeditter til styling, ekstrem offroad-ombygging og heftig motortrimming.

- Glade i oppgraderinger
I følge Ford oppgraderer 70 prosent av F-150-kjøperne bilene sine på en eller annen måte i løpet av det første året de eier bilen. Og de bruker også relativt sett mye penger på dette - 1500 dollar i snitt.

- Pickup-eiere bruker mer penger på tilbehør til bilen enn noen andre, sier Joseph Birnhart, markedssjef for truck-personifiseringsavdelingen hos Ford i en pressemelding.

Laget for SEMA
Ford har også egne ettermarkedsavdelinger, blant annet finnes det mye moro på www.fordracingparts.com. Og det er nettopp for å promotere dette på SEMA-showet som snart åpner - SEMA (Specialty Equipment Manufacturers Association) er ettermarkedsbransjens store, årlige utstillingsmesse. Årets show avholdes for øvrig i Las Vegas mellom 31. oktober og 3. november.

Og som nevnt var det en gjeng biljournalister fra Texas som fikk oppdraget om å velge ut rett drivlinje, og å finne interiør- og eksteriørbiter til bilen.

425 hk på bakhjulene
Med basis i en ellers ganske ordinær F-150 med bakhjulstrekk. Den 5,4 liter store V8´en har fått selskap av en skrukompressor, nye eksosmanifolder og eksosutblås på siden av bilen. Med ny motorstyring og noen andre småendringer gir bilen nå 425 hk og rundt 680 Nm. Samtidig er motorombyggingen kalibrert, sjekket og godkjent av Ford selv, og er godkjent for gatebruk i 50 amerikanske delstater.

20-tommere og Brembo-bremser
Automatkassa med fem trinn er rekalibrert og oppgradert for å takle bilens nye krefter, og en diffbrems bidrar til å få kreftene ned i bakken. Bak de 20 tommer store hjulene har den firestemplede Brembo-bremser foran, mens de originale bremsene visstnok skal være tilstrekkelige bak. Bilen er senket med fem centimeter foran og 13 centimeter bak, og Ford sier at den skal være morsom å kjøre - også når veien svinger på seg.

Mye innvendig snacks
Eksteriøret er oppgradert med en rekke biter fra Fords F-150 Harley Davidson-modell, som legger den nærmere asfalten og gir et mer sportslig utseende enn standardbilen. Ellers er det plukket fritt fra Fords ettermarkedshyller, og resultatet ser jo ganske så gjennomført ut. Innvendig har FX2-prosjektet fått dype kapteinsstoler, og det meste som tenkes kan av elektroniske duppedingser for komfort og underholdning.

Og i tillegg til at bilen er godkjent for gatebruk, har den full garanti - her er det kun brukt originale Ford-biter. Og alle oppgraderingsbitene kan kjøpes direkte fra forhandleren eller fra Ford Racing Performance Parts.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!