Vi Menn Bil har allerede gjennomført en del tester av den nye Audi TT, både alene og sammenliknet med konkurrentene. Vårt syn på bilen er i korte drag at den er blitt større og at den virker tyngre, og er mer komfortabel enn de andre sportscoupéene på markedet.

Men den har også flotte motorer med massevis av kraft, både med turbomatet toliter på 200 hk og den 3,2 liter store V6´en på 250 hk. Ytelsesmessig er det ikke veldig store forskjeller på disse i praksis, men det er kun den størst motoriserte varianten som har firehjulstrekk.

Stofftak
Nå er den altså klar i åpen versjon. Audi har holdt seg til løsningen forgjengeren hadde; taket er av stoff. Dette har jo fordeler med tanke på vekt og tyngdepunkt. Taket er i tillegg forsterket med stål- og aluminiumsdetaljer, og har en stor bakrute.

Manuelt eller med motorer
Taket tas av eller på manuelt, men elektrohydraulisk åpning er tilgjengelig som ekstrautstyr. På 3,2-versjonen er dette standard, og da tar operasjonen 12 sekunder, og dette kan gjøres i opptil 50 km/t.

En fin detalj er at den fremre delen av stofftaket legges på toppen av resten når det er slått sammen, og fungerer dermed som et trekk/en tonneau over dette. Med motorisert åpning og lukking av taket har taktrekket dessuten fått ekstra isolasjon mot støy og kulde.

Kommer i mars
TT Roadster har stort sett det samme interiøret og den samme teknikken som coupéen. Men understellet har fått et endret oppsett for å passe bedre til en åpen bils mer cruisingliknende egenskaper.

Audi TT Roadster kommer hit til landet i mars.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!