Du skal ikke ha lest mange Vi Menn-blader for å skjønne at vi liker BMW-konsernets gjenfødte Mini her i redaksjonen. Designen er gjennomført og morsom med massevis av tøffe detaljer, og bilen er svært morsom å kjøre. Selv den minste motoriserte varianten One byr på kjøreglede i store mengder.

Den litt sprekere Mini Cooper har i tillegg litt fartsressurser å by på, mens toppmodellen Cooper S rett og slett er grisemorsom. Selv da vi hadde med en Cooper på en av våre aller nyeste biltester - som blir å lese i neste Vi Menn Bil - imponerte Mini´en enormt med sine kjøreegenskaper.

Evolusjon

Det har lenge vært snakk om neste generasjon Mini. Vi har vist spionbiler av interiør og eksteriør, og det har hele tiden vært klart at andre generasjon kun vil få noen små endringer av designen.

Nå er de første bildene og den første informasjonen rundt neste Mini offisiell. Og jo da, Mini skal fortsatt være Mini. Bildene viser en lett kamuflert bil, men det er i hvertfall tydelig at det ikke er spesielt lett å se hvor endringene er blitt gjort. Men i pressemeldingen kan vi lese at absolutt alt ved bilen er nytt - selv de minste detaljer skal ha blitt modifisert i større eller mindre grad.

- Mer agil

Det mest synlige i eksteriørevolusjonen, er at frontpartiet er blitt lengre og høyere. Dette dels fordi de nye motorene i bilen krever større plass framover (eksosmanifolden peker framover), dels fordi bilen skal bli snillere mot fotgjengere i et eventuelt sammenstøt. Sistnevnte måles jo i EuroNCAP-testen, der Mini helt sikkert ikke har lyst til å oppnå et dårlig resultat.

Mini forteller at bilen har blitt seks centimeter lengre enn den utgående modellen. Hele hjulopphenget, styringen, bremser og annet er konstruert og utviklet helt på nytt, men vi blir lovet at bilen fortsatt skal gi gokart-assosiasjoner. Faktisk hevder de i pressemeldingen at Mini skal ha blitt enda mer agil.

- Revolusjon innvendig

Mini har ikke offentliggjort noen bilder av interiøret, men Minis sjefsdesigner Gert Hildebrand sier i pressemeldingen at mens eksteriøret er en evolusjon, er interiøret en revolusjon.

Vi blir fortalt at det hele virker lettere og større enn i dagens versjon, instrumentene har fått helt ny design - blant annet er det sentralt plasserte speedometeret enda større enn nå, med integrert display for stereoanlegg og navigasjon - og en slankere midtkonsoll gir mer plass til beina.

Alle brytere, hendler og knapper skal være forfinet, og Mini-folket forteller at interiøret gir en langt høyere kvalitetsfølelse enn dagens noe plastpregete miljø.

Nye motorer

Under panseret har det også skjedd en del: dagens motorer forsvinner. Til introduksjonen en gang rundt nyttår kommer Cooper og Cooper S; førstnevnte med en 1,6-liter på 120 hk og 160 Nm, og sistnevnte med en turbomatet variant av den samme motoren, med 175 hk og 240 Nm (260 Nm ved kort overboost) å by på.

Begge motorene er koblet til seksstegede manuellkasser, mens sekstrinnsautomat er tilgjengelig mot ekstra penger. Med automatkasse kan du også få sjaltehendler på rattet. Cooper S kan også bestilles med en mekanisk diffbrems/-sperre.

Mer kommer

Til våren kommer Mini One, med en 1,6-liter på 95 hk. En dieseldrevet variant kommer også etter hvert. Og til slutt: selvsagt skal sikkerheten også ha blitt oppdatert. Bilen har kort sagt det som forventes av en ny bil, med ESP og drøssvis av airbags.

Vi gleder oss veldig til å kjøre den nye Mini!

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!