En hel Formel 1-verden er sjokkert etter at Juan Pablo Montoya i helgen offentliggjorde at han skal kjøre Nascar for Ganassi-teamet til neste år. Årets McLaren-fører er sett på som en av de beste i Formel 1, og selv om hans tid i McLaren så ut til å være over tippet de fleste av colombianeren ville fortsette i Formel 1.

 

Men i stedet ble det tilbake til USA og teamsjefen Chip Ganassi. Montoya kjørte nemlig for det samme teamet i sine to år i Champ Car-mesterskapet før han kom til Formel 1. Men Champ Car er jo tross alt USAs svar på Formel 1 - Nascar er noe helt annet.

 

Montoya sier han hadde noen tilbud i Formel 1, men likevel valgte han altså Nascar. Man skulle kanskje tro at noe av årsaken er at han nå kan tilbringe mer tid i sitt hjem i Miami, men på den annen side er det dobbelt så mange løp i Nascar Nextel Cup (36) som i Formel 1, så noe særlig hvile blir det ikke tid til.

Hurtigst voksende motorsporten i verden

- Jeg er veldig glad for å få ta del i den hurtigst voksende motorsportsgrenen i verden, uttalte Montoya på en pressekonferanse under Nascar-løpet utenfor Chicago i helgen.

 

Montoyas inntreden i Nascar er nemlig bare ett av mange sjakktrekk de siste årene som gjør at den spesielle motorsportsgrenen bare blir større og større. Som TV-sport er Nascar nå den nest største i USA etter NFL (amerikansk fotball). Det er med andre ord flere TV-seere på Nascar-løpene enn det er på tradisjonelle amerikanske idretter som baseball og basketball.

 

Juan Pablo Montoya er ikke helt ukjent med Nascar. I 2003 fikk han prøve bilen til Jeff Gordon.

F1-bossen Bernie Ecclestone uttalte nylig at Nascar-løpene ikke har flere TV-seere enn hva Formel 1 har i Italia og at han derfor ikke var imponert. Bernie bør nok ta Nascar mer alvorlig enn som så. I Italia ser nesten 10% av befolkningen på Formel 1, mens slike seertall er svært sjelden i et land som USA hvor de fleste har mer enn 300 TV-kanaler å velge mellom.

 

Nascar er ikke bare stort på TV, men dominerer også det amerikanske samfunnet gjennom artikler i aviser og magasiner og ikke minst i reklame, være seg på TV, på plakater langs gata eller på frokostblandinger. Nascar har markedsført seg på en utrolig bra måte de siste årene.

Folkelig og småharry

Nascar fremstår som "folkelig" og det gjør at sporten beholder sitt litt "harry" stempel om at det er en sport for "rednecks". De er det imidlertid mange av, og man kan også i Norge se at mye at det som blir sett på som "f olkelig" blir stort. Uten å generalisere for mye kan vi i Norge si at vi har Pizza Grandiosa og Petter Solberg - eller Vi Menn, for den saks skyld. Alt er folkelig og veldig populært.

 

Men det er ikke bare det folkelige imaget som gjør Nascar populært. Sjefene i den amerikanske motorsporten har skjønt at de viktigste er fansen. Derfor er Nascar en veldig publikumsvennlig idrett.

 

Montoya kjørte for Ganassi-teamet da han både vant Champ Car-mesterskapet og storløpet Indianapolis 500 før han kom til Formel 1.

Ovalbanene har store tribuner slik at publikum kan se hele banen, tilskuerne kan også ha små TV'er på tribunen slik at de kan få bakgrunnsinformasjon om løpet underveis. De kan høre radiokommunikasjonen til sine favorittførere, og alle førerne henvender seg til publikum for å gi autografer og slå av en prat.

 

TV-sendingene er også imponerende med massevis av grafikk, intervjuer underveis og generelt god underholdning for de som ser på. Dessuten er det tekniske regelverket utformet slik at racingen er veldig jevn.

Formel 1 har mye å lære

Mye av dette er fremmedord i Formel 1, som sliter med få forbikjøringer og noen førere som skyr autografjegere som pesten. Bernie Ecclestone holder til og med igjen teknologi i TV-sendingene sine i stedet for å gjøre som Nascar å investere i god underholdning.

 

Formel 1 er, og skal være, en mer jålete sport enn Nascar. Folkelig er ikke det rette ordet for Formel 1 som konkurrerer med idretter som golf og tennis om tilskuere og sponsorpenger. Men hvis ikke Formel 1 blir mer publikumsvennlig kan flere enn Montoya forsvinne til Nascar.

 

Montoya har vært en karismatisk profil, som det blir færre og færre av i Formel 1. Det bør Bernie og de andre F1-bossene merke seg.

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

RELATERTE SAKER:

-Silly season i gang

-Over og ut for Ide

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!