Galmer Arbitrage GT

Thailandske Cobra International Co., Ltd har jobbet med lettvektsmaterialer og komposittmaterialer som karbonfiber i mange år. De er blant annet verdens største surfebrett-produsent, og de lager karbondeler for blant andre Ducati, Aprilia, Porsche og Audi. Galmer Engineering har på sin side mange års erfaring med å konstruere, designe og sette sammen racingbiler.

Sammen har de nå laget supersportsbilen Galmer Arbitrage GT; en bil som skal ha prestasjoner i verdenstoppen samtidig som prisen skal være lav. Siden det meste av arbeidet med bilen blir gjort i Thailand, skal utgangspunktet for lav pris være så godt som mulig.

Back to basics
Galmer Arbitrage GT skal være bygget for entusiastene, og den skal være effektiv både på bane og på vei. Den er konstruert på en karbonfiber-monocoque, og det aller meste av karosseriet er også laget i det lette og sterke materialet.

- Galmer Arbitrage GT er designet for å være en sportsbil, og ingen ting annet, sier teamet bak prosjektet på sine websider. - Den er også laget uten kompleksiteten som de fleste andre sportsbiler har i dag, fortsetter de. Med andre ord: back to basics.

Bilen er også laget for å være rommelig nok til at en basketballspiller skal kunne trives i den, den er laget for å være så lett som mulig, og for at eieren ikke skal være redd for å møte på kostbare servicer eller reparasjoner.

Utgangspunkt: 505 hk
I utgangspunktet skulle bilen drives av en twinturbomatet versjon av Volkswagen-konsernets 3,2-liters V6 matet til en DSG-girkasse. Men etter noen måneder sa både Volkswagen og potensielle kunder nei, og de møtte også på problemer med å tilfredsstille amerikanske utslippskrav.

I stedet har bilen fått Chevrolets LS7-motor; en sjuliters V8 på 505 hk som vanligvis driver Corvette. Teamet sier at motorens trimpotensiale er enormt - som Vi Menn Bil tidligere har skrevet arbeider Chevrolet selv med en drøyt 800 hk sterk versjon av motoren for en kommende super-Corvette. Også denne motoren skal passe rett inn i Arbitrage GT. Med LS7-motoren klarer de også utslippskravene i 50 amerikanske stater.

Sportslig, trivelig og avansert
Interiøret i bilen er preget av at dette er en sportsbil, men produsenten sier at de har hatt fokus på å samtidig gjøre det til et sted man kan trives over lengre tid. Kvalitetsfølelsen skal være svært god, kunden får mange muligheter til å personifisere bilen, og alt er dessuten laget for å være så lett som mulig.

Av artige detaljer kan vi nevne at du kan bytte ut de tradisjonelle speilene med en tredelt LCD-skjerm, som viser det vanlige bilers tre speil viser. De fleste av betjeningsorganene styres via en touchscreen. Og hva seteløsninger angår, kan du velge alt fra dype, komfortable stoler til fastmonterte karbon-racingseter.

For selvbygg
Galmer Arbitrage GT skal som nevnt bygges i 350 eksemplarer - 250 av disse antas å havne i USA, resten i Thailand. De som eksporteres, selges uten motor og noen andre tekniske detaljer. Ved hjelp av en monteringsanvisnings-DVD og det de hevder er logisk merking av deler, skal man kunne sette sammen bilen selv på hundre arbeidstimer.

De legger også vekt på at du ikke trenger å dra til skraphauger eller bilopphoggere, heller ikke å kjøpe en donorbil for å skaffe de delene du trenger - byggesettet leveres med delenumre på fabrikknye deler du kan kjøpe rett fra en forhandler.

"Rimelig"
Det gjør også at bilen lettere skal kunne registreres i land med mer eller mindre sære regler for nybilregistrering, og bidrar til at prisen skal være "flere hundre tusen dollar" lavere enn for ferdigbygde biler med tilsvarende effekt og prestasjoner. Hva det vil si i praksis, vi de foreløpig ikke si noe om.

Mer info på www.arbitragecars.com.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!