TEST: BMW R 1200ST VS. TRIUMPH SPRINT ST

Tyskland mot England

På asfalt skal en moderne sportstourer funke til alt. BMW R 1200ST og Triumph Sprint ST er moderne sportstourere som funker bedre enn det meste. Men...

446ef433a46ae.jpg
446ef433a46ae.jpg
Sist oppdatert
img

SPORTSTOURERE:
Både Triumph Sprint ST og BMW R 1200ST oppfyller kravene til moderne sportstourere. Tross det, er forskjellene store.

En god sportstourer er som poteten. Den kan brukes til alt. Fra kjappe svingøvelser via daglig transport til kontinentale turutskeielser i høyt tempo. Vi har plukket ut to av markedets beste kandidater - kanskje de aller beste - nemlig BMW R 1200ST og Triumph Sprint ST. Begge ble lansert i fjorårssesongen, og både tyskeren og briten oppfyller våre krav til en moderne sportstourer med god margin. De kan sågar by på rikelig kjøreglede. Men dermed er det også slutt på likhetene.

Smakfulle motorer

Vi liker BMWs boxermotorer. De byr på avstressende gange med herlig kubikkmoment. Dessuten har de en sportslig spenst som definitivt faller i smak. I 1200-innpakning stiller BMWs R-motor med alle kvaliteter vi har lært å sette pris på. Den går bra, den er livlig og den har boxersjela i behold.

 

Vi liker også Triumphs trippelmotor. Den særegne gangen akkompagnert av en lyd som til forveksling ligner en trimmet Porsche av eldre årgang, er som musikk i ørene på alle som har sansen for den slags vellyd. 1050-kubikker'n har også et effektregister som får godfølelsen til å bre seg. Fra lavt turtall sender den ekvipasjen ut i en befriende aks som varer helt til rødfeltet. Følgelig gir vi full pott til begge motorene. Den lavfrekvente BMW-twinnen for myke krefter og makelig karakter. Den sinte Triumph-trippelen for herlig spenst med lyd attåt.

 

 

 

 

 

 

OMFATTENDE:
Både BMW og Triumph stiller med omfangsrik instrumentering med analog visning av fart og turtall, pluss digital tilleggsinformasjon.

Når det gjelder komfort, tar imidlertid BMW stikket. Ikke fordi Triumph'en på noen måte oppleves som ubekvem, men rett og slett fordi tyskeren byr på mye bedre komfort enn snittet. For det første sitter føreren "i" sykkelen med nevene plantet rundt et behagelig vinklet styre. Enkelte synes riktignok at hendlene er i laveste laget og fothvilerne litt høye, men etter vår mening representerer sittestillingen et ypperlig kompromiss mellom komfort og sport. Den pussige kåpa, med manuelt justerbart glass, gir også god vindbeskyttelse. Dette suppleres av oppvarmede styreholker og utstikkende sylindre som bidrar til at hender og føtter får behagelig varme når det måtte være behov for det. I Norge føler man ofte den slags behov...

 

Triumph'en er også bekvem, men ergonomien er sportslig. Sykkelen er forholdsvis liten. Dessuten bidrar lavere styre og dårligere vindbeskyttelse til at komforten ikke når opp på BMWs nivå. Likevel er briten bekvem nok til rolig touring i ly av norske fartsgrenser. Når man først er innkjørt på den sportslige ergonomien, har man ikke noe imot å bli der en stund...

Nesten R

 

 

 

 

 

PRAKTISK ELLER TRENDY:
Mens tyskeren er utstyrt med en praktisk bagasjebærer, avsluttes briten med en smekker hekk med trendy eksosrør.

Om BMW er best på komfort, er Triumph sykkelen for sportslige utskeielser. Det synes utenpå. Mens tyskeren er stor og massiv, har den smekre briten et utseende som leder tankene i R-retning. Til å være en sportstourer, stiller den med eksakte og svært dynamiske kjøreegenskaper. Den spontane motoren skal også ha sin del av æren for de underholdende sportsegenskapene. Triumph Sprint ST er det nærmeste man kommer en ren R-sykkel - uten at skrotten må brettes sammen.

 

BMW R 1200ST føles mer massiv enn briten. Tyskeren funker best når svingene er lange og sporvalget planlagt. Men da er den til gjengjeld ekstremt stabil. Det har i noen grad gått ut over styreresponsen i den forstand at man må utøve en smule muskulær innsats for å få den med rundt svingene. Likevel vil vi ikke kalle den tungstyrt. Den sterke motoren bidrar også til at aktiv kjøring blir en makelig øvelse. Det er bare å legge inn høygir fortest mulig og jage svinger så godt man kan. Takket være ergonomien, som gir føreren fornemmelsen av å være i ett med sykkelen, byr den også på høy, sportslig trivsel.

Digg

img

VAKKERT ELLER IKKE:
BMW-kåpa (over) sørger for effektiv og turbulensfri beskyttelse. Triumph'ens vindbeskyttelse er ikke fullt så effektiv, men mange faller for utseendet.

img
Hvis vi skulle valgt en av kandidatene for eget bruk, ville det blitt Triumph'en. Ikke på grunn av at den er billigere enn den velutstyrte tyskeren, men rett og slett fordi den har egenskaper som er bedre tilpasset vår sportslige modus.

 

Vi hadde heller ikke hatt noe imot et varig samkvem med R 1200ST. For det er en svært underholdende motorsykkel. Dessuten har den komfort og utstyr som virkelig bidrar til velværet. Vi er riktignok ikke spesielt begeistret for de ufølsomme servobremsene, men de er til å leve med.

 

Vi lar også briten være gjenstand for subjektiv kritikk. Vi synes nemlig at enkelte detaljer bærer preg av overdesign. Men det er vår smak. Vi har opplevd folk som synes de "innrammede" lyktene og de lett feikede eksosutløpene er skikkelig digg.

 

Utseende eller ikke: Vi digger opplevelsen fra førerplass. De dynamiske egenskapene, den livlige motoren og ikke minst lyden. Derfor velger vi britisk.

[email protected]

 

Nøkkeldata

BMW R 1200ST

Triumph Sprint ST

Motor:

Tosylindret, luftavkjølt boxermotor

Tresylindret, vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

1170 ccm

1050 ccm

Effekt:

110 hk/7500 omdr.

123 hk/9250 omdr.

Dreiemoment:

115 Nm/6000 omdr.

104 Nm/5000 omdr.

Kraftoverføring:

6 gir/kardang

6 gir/kjede

Dekk f./b.:

120:70ZR17/180:55ZR17

120:70ZR17/180:55ZR17

Tørrvekt:

205 kg

210 kg

Setehøyde:

806/830 mm (justerbar)

805 mm

Tankvolum:

21 liter

21 liter

Aks, 70-130 km/t. (5. gir):

5,9 sek

5,6 sek.

Toppfart ca.:

225 km/t

260 km/t

Turtall, 100 km/t:

3200 omdr.

3700 omdr.

Testforbruk:

0,48 l/mil

0,56 liter/mil

Pris:

Kr 209 700

Kr 194 990 (189 990 uten ABS)

.

Denne saken ble første gang publisert 20/05 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også