img
img
Det avholdes stadig små og større bilmesser rundt omkring i verden. Bilutstillingen i Madrid åpner 25. mai (besøk arrangøren her), og Citroën har med seg et skikkelig sommer-konsept hit.

Nesten Crossblade

Citroën C-Buggy er (som navnet sier) en buggy - eller en fritidsbil, som Citroën selv kaller den. Siden Smart bygde den helt åpne Crossblade (som vi var på skikkelig kjøretur med her, kanskje Citroën etter hvert vil sette C-Buggy i produksjon?

Vi velger i hvertfall å tolke C-Buggy som et tegn på at Citroën vil fortsette med å designe og bygge biler litt utenom det vanlige.

Ny dunderdiesel

Spania er et stort og viktig marked for Citroën, og i Madrid vil de også presentere sin nyeste dieselmotor; C5 får nå en 2,2-liter med to parallelle, sekvensielle turboer og 173 hk og 370 Nm, kombinert med en sekstrinns girkasse.

Denne gjør at C5 i stasjonsvognutførelse gjør 0-100 km/t på 9,6 sekunder, og toppfarten er 217 km/t. Sedanen gjør 0-100 på 9,3, og 222 km/t i toppfart. Forbruket skal være 0,62 liter på mila, og partikkelfilter bidrar til å redusere skadelige utslipp. Denne kommer nok hit i løpet av sommeren.

C4 med halvautomat

C4 får også en nyhet: en nykonstruert, automatisk styrt, manuell sekstrinnsgirkasse som kombineres med 110-hesters dieselmotor. Girskiftene skal skje raskt og behagelig, samtidig som forbruket skal reduseres med mellom tre og fem prosent.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!