CITROËN C-BUGGY:
Klar for sommer!
Citroën fortsetter å være lekne, og viser nå sitt nye buggy-konsept.
Nesten Crossblade
Citroën C-Buggy er (som navnet sier) en buggy - eller en fritidsbil, som Citroën selv kaller den. Siden Smart bygde den helt åpne Crossblade (som vi var på skikkelig kjøretur med her, kanskje Citroën etter hvert vil sette C-Buggy i produksjon?
Vi velger i hvertfall å tolke C-Buggy som et tegn på at Citroën vil fortsette med å designe og bygge biler litt utenom det vanlige.
Ny dunderdiesel
Spania er et stort og viktig marked for Citroën, og i Madrid vil de også presentere sin nyeste dieselmotor; C5 får nå en 2,2-liter med to parallelle, sekvensielle turboer og 173 hk og 370 Nm, kombinert med en sekstrinns girkasse.
Denne gjør at C5 i stasjonsvognutførelse gjør 0-100 km/t på 9,6 sekunder, og toppfarten er 217 km/t. Sedanen gjør 0-100 på 9,3, og 222 km/t i toppfart. Forbruket skal være 0,62 liter på mila, og partikkelfilter bidrar til å redusere skadelige utslipp. Denne kommer nok hit i løpet av sommeren.
C4 med halvautomat
C4 får også en nyhet: en nykonstruert, automatisk styrt, manuell sekstrinnsgirkasse som kombineres med 110-hesters dieselmotor. Girskiftene skal skje raskt og behagelig, samtidig som forbruket skal reduseres med mellom tre og fem prosent.
Denne saken ble første gang publisert 18/05 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.