MC-HJØRNET:

Ny jobb?

Er du på jakt etter en spennende og godt betalt jobb? Da er det bare å ta sykkelen fatt og sette i gang treninga. Nå har nemlig flere motorsykkelfabrikker sett verdien i å promotere sine modeller gjennom stuntkjøring.

4468cba7d9d5e.jpg
4468cba7d9d5e.jpg
Sist oppdatert
img

I løpet av de siste årene har Craig Jones skaffet Buell masse god PR. Blant annet har den sympatiske briten satt verdensrekord i forhjulskjøring med anstendige 266 meter.

img

Nå har også BMW kastet seg på stunt-trenden. I promoteringen av F 800 har tyskerne knyttet til seg Christian Pfeiffer. I februar vant Pfeiffer den amerikanske "Stunt Wars"-turneringen.

Både BMW, Triumph og Buell har knyttet til seg noen av verdens beste stuntkjørere. De farter rundt på ymse arrangementer og viser sine kunster for et entusiastisk MC-publikum.

 

Buell var først ute da de for 4-5 år siden knyttet til seg Craig Jones som "huskjører". Samarbeidet avstedkom VM-tittel i stuntkjøring, verdensrekord på forhjulet og masse god PR for det amerikanske merket. Under et arrangement på Vålerbanen for fire år siden ble også norske entusiaster underholdt av den sympatiske briten.

 

For et par år siden knyttet Triumph til seg Kevin Carmichael som offisiell stuntkjører. I sommer stiller Carmichael opp på flere løpsarrangement for å vise hva de britiske syklene er gode for.

 

Og nå har sågar BMW kastet seg på trenden. BMW jobber som kjent intenst for å skaffe seg en tøffere image. Det gjenspeiler seg i såvel modellutvikling som markedsføring. Det er i denne sammenhengen de har knyttet til seg Tysklands beste MC-stunter, Christian Pfeiffer.

 

I år vil Pfeiffer reise rundt i verden for å promotere den nye F 800-modellen. Allerede i februar, lenge før modellen var leveringsklar, beviste Pfeiffer at F 800 hadde kapasiteter langt ut over det å frakte folk fra "A" til " B". Da gikk han nemlig hen og vant "Stunt Wars", verdens største freestyle-arrangement for motorsykler. Nå kjører BMW beinhardt på dette i promoteringen av F 800.

 

Vi snakket innledningsvis om en godt betalt jobb. Nå, når selv tyskerne har oppdaget verdien i å vise hvilke ekvilibristiske egenskaper modellene innehar, skulle vi tro at det bare er et tidsspørsmål før japanerne kaster seg på trenden.

 

Og der er det penger! Vi vet ikke hvor mye BMW og Triumph betaler sine folk, men overfor oss har i hvert fall Craig Jones gitt uttrykk for at han er godt fornøyd med Buell-samarbeidet. Vi velger å tro at det også omfatter de økonomiske vilkårene.

 

Når japanerne bestemmer seg for å ansette kapable stuntfolk, vil det garantert ikke stå på pengene. For verdens største MC-produsenter utgjør nemlig en godt betalt stuntkjører bare en fjert i et velfylt PR-budsjett. For den som har kompetanse og publikumstekke, er det med andre ord store muligheter.

 

Så sett i gang og tren! I skrivende stund er ennå ikke jobbene utlyst. Følgelig har du tid til å bygge opp ferdighetene. Selvsagt må du regne med å knuse noen motorsykler. Men skulle det resultere i jobb, er det verd det. Dessuten finnes det en post på selvangivelsen som heter "Faktiske kostnader" (punkt 3.3.2). Der får du fradrag for utgiftene. Det var dagens skattetips. Lykke til!

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 15/05 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også