img
img
img
SUV-markedet fortsetter å vokse, og stadig flere modeller kommer til. Opel har ikke hatt noen SUV siden Frontera, og Antara-konseptet de viste på fjorårets Frankfurt-utstilling var en flott og spennende smakebit på det som skulle komme.

Blant de større

Nå har Opel vist fram bilen i produksjonsklar form. Den har fått fem dører og en mer avrundet og nedtonet design, men skiller seg fortsatt litt ut fra SUV-mengden.

Antara er med sine 4,57 meter blant de større i SUV-segmentet - den er for eksempel 11 cm lengre enn en Nissan X-Trail, men sju centimeter kortere enn en CR-V. Innvendig skal den være rommelig og fin, og Opel hevder at seteløsningen skal være svært så fleksibel. Den skal kun leveres som femseter - sjuseteralternativet kommer i søstermerket Chevrolets Captiva-modell som er basert på den samme plattformen.

- Personbilaktig

Høy bakkeklaring til tross; Opel lover oss personbilaktige kjøreegenskaper. Firehjulstrekksystemet har en elektrohydraulisk midtdifferensial som fordeler krefter til bakhjulene ved behov.

For dem som vil i terrenget med bilen, kan det også være greit å vite at den får Descent Control System - altså et program som hjelper deg til å krype ned en bakke uten at du behøver å bremse - som standard. Og tilhenger-stabiliseringsprogram blir også tilgjengelig.

Store bensinmotorer - og en fin diesel

Til å begynne med får du tre motorer å velge mellom i Antara . En 2,4-liters firer på 141 hk er minste bensinmotor, og du kan også velge en 3,2-liters V6 på 224 hk. Dieselalternativet er en toliter på 150 hk - en velkjent maskin som gjør en god jobb i alle andre bilmodeller den sitter i. V6´en og dieselmotoren kan også kombineres med automatgir.

Antara ventes på markedet mot slutten av året

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!