img
img
img
V6'en buldrer svakt, men likevel deilig hørbart, her jeg kjører mellom gamle sørfranske mursteinshus. Litt pådrag, turbotrykket bygges opp, og bilen skyter fart med enorm overbevisning. Inn mot den skarpe svingen, og det merkes at Cadillac-ingeniørene har jobbet med understellet. De store hjulene klistrer seg fint til asfalten, men samtidig virker bilen mer voksen enn halvsøsteren fra Sverige. Mer komfortabel, uten at den på noen måte blir en gyngende balje som bare vil rett fram.

 

I herlige S-kombinasjoner og hårnålssvinger - med korte sletter imellom der det går an å la motoren jobbe ekstra - imponerer BLS'en med sin ryddighet. Den takler fint småaktiv og inspirert svingkjøring; styreresponsen er fin og motor og girkasse jobber godt sammen.

Drag i solskinn

Inn på dårligere asfalt, på underlag som nærmer seg norsk standard. Her merkes også de store hjulene og det relativt stramme oppsettet, men den imponerende ryddigheten er der fortsatt. Ikke støyer det særlig heller, selv om det jo høres at den ruller på hjul med lav gummi utenpå.

 

Videre ut på motorveien. Siden sola skinner, er fartsgrensen 130 km/t, 20 mer enn i regnvær. Jeg lar V6'en vise hva den er god for, og nyter draget, som ikke ser ut til å ville avta i særlig grad. Selv i høy fart er støynivået svært behagelig, og mye lavere enn i Saab 9-3, som denne jo deler basis med.

 

Med den velkjente, 150 hk sterke dieselmotoren under panseret (som vi blant annet kjenner fra Saab og Opel) er opplevelsen mye av den samme. Flott drag fra bånn og oppover, og litt mer komfort på grunn av høyere dekkprofil. Det høres at det er en dieselmotor, men ikke mye.

Synlig

Cadillac har store planer om å bli synlige på det europeiske markedet, og BLS er tatt fram spesielt for Europa; den skal faktisk ikke selges i USA, i hvert fall ikke ennå. Designen er som på de øvrige nye Cadillac'ene, med rette linjer og inspirasjon fra Stealth-jagerflyene. Nå skal ikke vi snakke så mye om smak og behag, men at det er gjennomført og staselig, det må vi få si. Og BLS vil definitivt være synlig i trafikkbildet; dette er en bil for dem som ønsker noe annerledes.

 

Interiøret er mer ordinært, men likevel elegant og funksjonelt, og enkelte smådetaljer hever inntrykket. Det er lett å finne seg til rette, og standardutstyrspakka er ålreit, særlig hvis du legger på til en litt større utstyrspakke.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

Cadillac BLS

1,9 TiD

2,0 T 175

2,0 T 210

2,8 T V6

Motor:

R4, 1910 ccm

R4, 1998 ccm

R4, 1998 ccm

V6, 2792 ccm

Effekt, hk ved o/min:

150/4000

175/5500

210/5300

255/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min:

320/2000

265/2500

300/2500

365/1800-4500

Egenvekt, kg:

1460-1650

1460-1650

1460-1650

1460-1650

Bagasjerom, l:

425

425

425

425

Forbruk, EU-mix, l/mil:

0,61

0,76

0,85

1,02

Pris, kr:

387 200

399 900

488 100

645 400

Førsteinntrykk:

En god utfordrer med det lille ekstra.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!