Japanerne har tross alt bedrevet motorsykkelproduksjon i 40-50 år. Derfor er det med stor overraskelse vi konstaterer at Hyosung GV 650 har egenskaper som matcher japanerne.

 

img

Stilen får andre bedømme, men vi kan konstatere at Hyosung Aquila stiller med kjøreegenskaper og motorspenst som setter spiss på cruiseropplevelsen. Hyosung er definitivt på hogget.

Det er spesielt to ting som bidrar til at Aquila hever seg i cruisermassen. For det første har den en vital og sterk motor. Dessuten stiller den med veiegenskaper som ligger godt over cruisersnittet. Under aktiv svingkjøring briljerer den med sikre og svært harmoniske kjøreegenskaper, hvilket ikke minst skyldes den kraftige oppnedgaffelen. Den behandler underlaget med vesentlig bedre presisjon enn det vi er vant til på cruisere. Effektive bremser og god bakkeklaring er også aktiva som bidrar til at man kan legge opp til et anstendig tempo i svingene. Dessuten leverer motoren kreftene med livlig styrke. Den lille V-twin'en responderer fint på gassen. I kombinasjon med myk kraftoverføring og presis girkasse, byr Aquila på egenskaper som i høyeste grad kan kalles inspirerende.

 

Når det gjelder komfort, faller den heller ikke igjennom. Hyosung har riktignok valgt et forholdsvis stramt fjæringsoppsett, men fjæringa jobber såpass sensibelt at det ikke går ut over komforten. I denne sammenheng må vi også fremheve en liten, fiffig detalj som vi ikke har opplevd på andre cruisere: Aquila er utstyrt med justerbare fothvilere. De kan flyttes 5 cm i horisontalplanet, hvilket bidrar til at alle kan finne en sittestilling som passer.

 

Litt pepper må vi imidlertid strø. Det fulldigitale instrumentpanelet ser fancy ut, men i skarpt sollys blir tallene nesten usynlige. Mulig det er billig med lysende dioder, men vi synes analog visning er best.

 

I 100 000-kronersklassen finnes det mange bra cruisere, men få om noen matcher GV 650. Det som kan tale mot koreaneren, er stilen og eventuelt tankemblemet. De japanske merkene har antakelig en høyere anseelse; slikt tar det tid å opparbeide. Men Aquila er bra. Den funker bedre enn det meste, og den virker gjennomført. Hyosung er utvilsomt godt i gang med merkevarebyggingen.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

 

Pris/effekt/vekt: Ca. 95 000 kr/79 hk/218 kg

+ Motor/kjøreegenskaper/pris

÷ Instrumenter/image?

= Korea kommer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!