Forventningene er store. Til sommerlige langturer og varme ettermiddagssvinger i selskap med likesinnede. Til avkoblende søndagsturer og trivelige møter med andre motorsyklister som bare har veien som mål. Til lukten av sol som varmer behagelig gjennom kjørejakka og behagelig duft av sure bråtebranner.

 

Våren - tiden man har drømt om siden sykkelen ble stuet vekk, en gang for lenge, lenge siden. Fingra formelig klør etter å ta rundt styreholkene.

Våren er herlig, men den kan også bli en nedtur. Selv om dagene kan være varme, har ikke vinteren helt sluppet taket. Det merkes så snart du entrer landeveien. Lufta, som kjentes svært så behagelig da du tok på deg hjelmen, er med ett iskald. Den har en egen evne til å lete seg vei gjennom glipper i kjøreutstyret.

 

img

For en motorsyklist er det lite som kommer opp mot de første milene på vårbar asfalt. Sørg bare for at de blir slik du har drømt om, og bruk dem til å legge grunnlaget for en trygg og trivelig MC-sesong.

Vil du unngå en sur sesongstart, er det viktig å kle seg riktig. Sørg for at du har varmt og bevegelig tøy under renvasket kjøreutstyr. Vær nøye med å dekke til hals, hake, håndledd og andre steder som er utsatt for den kalde lufta.

 

Det å holde varmen er ikke bare viktig for velværet. En vinterrusten motorsyklist, som oppå det hele fryser, er en dårlig motorsyklist. Vedkommende har det heller ikke særlig ålreit på sykkelen.

 

Godt utstyr og gjennomtenkt bekledning bidrar til økt velvære og bedre sikkerhet.

Selv om bekledningen er aldri så god, går det ikke an å fraskrive seg det faktum at kroppen er ute av trening. Et halvt års kjøretørke bidrar til at man ikke er den motorsyklisten man en gang var, den gang man satte bort sykkelen. Mye av smidigheten er borte.

 

Det å bremse, gasse, clutche og svinge er ikke lenger naturlige reflekser som går av seg selv. Evnen til å spille på lag med sykkelen er heller ikke den samme. Teleskader i asfalten forplantes til kroppen og føles verre enn de er. Bremsing og gassing fordrer muskelkompensasjon og bidrar til at kjøringa blir slitsom.

 

Det må du ta konsekvensen av de første turene. Ta det pent, og kjør mykt. Hold gode marginer og gjør deg dus med sykkelen. Det skal ikke så mange milene til før den gode gamle kjørefølelsen begynner å bre seg, men inntil da må du ta det med ro.

Det er ikke dumt å oppsøke en ensom parkeringsplass og trene opp samspillet. Bremseøvelser, sikksakk-kjøring, vending i krypefart og unnamanøvrer bidrar til at du blir raskere dus med sykkelen.

 

Dette er også basistrening du garantert vil ha nytte av i akutte situasjoner som før eller siden vil dukke opp. Men viktigst er det å ta det med ro, nå i starten av sesongen.

 

Nyt tilværelsen og opplevelsen, i visshet om at du har en lang og varm sesong foran deg. God MC-sommer!

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!