img

KOMPAKT OG STERK: Tross 1800 kubikk, har Suzuki klart å lage en kompakt cruiser med smidige egenskaper. I motsetning til mange andre store V-twin-cruisere, byr M 1800R på krefter som framkaller frydefulle isninger - langt inn i ryggmargen.

 

Etter at Triumph kom med sin 2,3-liters Rocket og Kawasaki med VN 2000, er det ingen som løfter øyebrynene om det lanseres en ny cruiser på 1800 kubikk. I denne tonnasjeklassen er etter hvert alt under 2000 kubikk nærmest for lettvektere å regne. Men alt er relativt. For å tekkes kubikkfolket, lanserer Suzuki en ny cruiser med 1783-kubikks V-twin-motor på 125 hester. Et sterkt innspill!

Går som rakker'n

Hvorvidt M 1800R er en cruiser slik cruiserentusiastene vil ha den - skal være usagt. Vi har nemlig hørt utsagn som spenner fra "dritstygg" til "rålekker". Selv skal vi avstå fra subjektive kommentarer rundt utseendet. Vi konstaterer bare at M 1800R er en roadsterinspirert cruiser med 240-dekk bak, grov opp ned-gaffel foran og massive sylindre i monumental V-form på midten. Finishen er gjennomført og sykkelen kompakt. Rent fysisk virker den ikke fullt så svulstig som andre cruisere i tilsvarende tonnasjeklasse.

 

img

FETT:
Digital turteller øverst på styrekrona og analogt speedometer på tanken.

Med 240-dekk ser den feit ut - også bakfra.

Suzuki har klart å kreere en cruiser som funker bra og går som rakker'n. Bortsett fra Triumph Rocket III, som drar skinnet av det som måtte være av pølser, finnes det knapt gigantcruisere som tilkjennegir kubikken i form av brutale krefter. Men det gjør M 1800! Når man gir gass, kvitterer motoren med et trøkk, hinsides alle andre V-twins vi har vært borti. Ekvipasjen drar av gårde i en aks som varer helt til speedometernåla befinner seg hinsides 150. Og ikke nok med det: Intruder'n flater ikke ut før farten er godt over 200. Vi har i hvert fall ikke opplevd V-twin-cruisere som kan by på noe tilsvarende.

 

Motoren går mykt. Selvsagt merkes stempelslagene, men de er greit dempet slik at man kommer fra opplevelsen uten varige mén. Det faktum at girkassa er smidig og clutchen lettbetjent, bidrar også til at 1800-samkvemmet er problemfritt.

Imponerende

Sammenliknet med andre kubikkcruisere, er M 1800 både lettkjørt og sterk. Fin i svingene er den også. Fast fjæring, god bakkeklaring og fin balanse gjør at man faktisk kan kjøre svært fort i svingene før det er fare på ferde.

 

Men alle medaljer har sin bakside og for Intruders vedkommende er det komforten. Vi vil ikke karakterisere M 1800 som ubekvem, men i sitt ønske om å gi den gode kjøreegenskaper, har Suzuki valgt et stramt fjæringsoppsett. Men slik må det antageligvis bli når man skal gi en 315-kilos kubikkmastodont det vi vil kalle sportslige kvaliteter. Selv om fjæringen slipper igjennom flere ujevnheter enn det vi er vant til på andre cruisere, synes vi Suzukis prioritering av presisjon passer godt i det sportslige helhetsbildet.

 

M 1800 er en imponerende sykkel. Først og fremst fordi den stiller med herlig motor og presise kjøreegenskaper. Dernest fordi den er smidig og lettbetjent. Slike kvaliteter er vi definitivt ikke bortskjemt med på store cruisere. Følgelig seiler den opp som en favoritt i klassen. Den er sterk, anvendelig og morsom. Skulle vi svi av en kvart million på en cruiser i dag, ville vi valgt M 1800. Bedre attest kan vi ikke gi den.

jon.a.lystad@c2i.net

 

 

 

Suzuki Intruder
M 1800R

Motor:

To-sylindret, vannavkjølt V-motor

Slagvolum:

1783 ccm

Effekt:

125 hk/6200 omdr.

Dreiemoment:

160 Nm/3200 omdr.

Kraftoverføring:

5 gir/kardang

Dekk f./b.:

130:70R18/240:40R18

Tørrvekt:

290 kg

Setehøyde:

700 mm

Tankvolum:

17 liter

Aks 70-130 km/t 4. gir.:

5,2 sek.

Turtall, 100 km/t:

2900 omdreininger

Pris:

Kr 250 000,-

Importør:

Erling Sande AS, Drammen

img

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STORE KONKURRENTER

For den som vil ha kubikk, nær sagt koste hva det koste vil, finnes det flere alternativer. Alle de japanske fabrikkene stiller med aktuelle kandidater. Dessuten frister britene med en cruisermastodont som går utenpå alt annet. Med 2,3 liters motor, er Rocket III tidenes største serieproduserte motorsykkel.

img

YAMAHA XV 1900 MIDNIGHT STAR:
Foran 06-sesongen har Yamaha gitt sin fine Wild Star-modell litt mer kubikk og et mer retroinspirert eksteriør. Nå framstår Yamahas gigantcruiser som en myk og touringpreget maskin for makelig cruising i maksimal komfort.

Pris/slagvolum/effekt/vekt: Kr 249 900,-/1854 cc/99 hk/320 kg

img

HONDA VTX 1800:

Honda var først ute med en cruiser som leflet med slagvolum i nærheten av to liter. VTX 1800 het den, og etter hvert er den kommet i flere innpakninger. Her er den mest sporty F-versjonen. I Norge leveres en mer retroinspirert variant.

Pris/slagvolum/effekt/vekt: Kr 239 900,-/1795 cc/101 hk/320 kg

img

KAWASAKI VN 2000 VULCAN:

VN 2000 er verdens største V-twin-cruiser. Underlig nok underslår modellbetegnelsen de kubikkmessige realitetene. Hele 2053 kubikk befinner seg nemlig under bensintanken, noe som dessverre bidrar til et destruktivt avgiftsnivå.

Pris/slagvolum/effekt/vekt: Kr 279 900,-/2053 cc/103 hk/340 kg

img

TRIUMPH ROCKET III:

Det å kalle en svulstig cruiser for "rakett" kan tilsynelatende virke noe overdrevet, men for Triumphs vedkommende er det faktisk ikke det. Den drar no' så inn i hampen bra at selv garvede kubikkfolk kan bli skremt. I hvert fall ble vi det...

Pris/slagvolum/effekt/vekt: Kr 334 990,-/2294 cc/142 hk/320 kg

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!