MC-HJØRNET:

Tøft fra MC-verdenen

Supermotarder er tøft, og noe av det aller tøffeste vi kan forestille oss er HP2. For MC-interesserte Vi Menn-lesere skulle vår begeistring for den avanserte grusverstingen fra BMW være viden kjent. Sist høst hadde vi nemlig en megaopplevelse på lokale skogsbilveier med den heftige tyskeren. Men det var på grus...

443f978c03157.jpg
443f978c03157.jpg
Sist oppdatert
img

Har du stinn pung og ambisjoner om å vise det på streeten, er det HP2 som gjelder i år. Nå tilbyr nemlig BMW et kit som forvandler den gigantiske enduoroen til en monstermotard. Stort tøffere kan det ikke bli.

img

I 2007, godt over 20 år etter at urversjonen ble lansert, trår Yamaha til med en helt ny V-Max. Med 1800 kubikk og ny motorteknologi er det fullt mulig å plukke ut 200 hester av V-fireren. Alle forventer at Yamaha gjør det.

img

Mange tror nå at KTM vil sette sin RC8 i produksjon, men ingen tør spå hva slags motor den vil få. Selv om prototypen var utstyrt med en V-twin på 1000 kubikk, kan produksjonsutgaven godt havne på veien med en V-firer.

Nå har BMW gjort den klar for nye jaktmarker - bokstavelig talt! I tråd med trenden har de utviklet et sett som forvandler den brutale enduroen til en minst like brutal motard. Settet består av 17-toms hjul med påmonterte skiver.

 

Ifølge BMW er det bare snakk om noen få enkle håndgrep, så har du gjort om verdens råeste enduro til verdens råeste supermotard.

 

Har du allerede kjøpt endurovarianten, kan du etterbestille motardsettet. Regn i så fall med en pris på rundt 10 000 kroner. Har du ennå ikke gått til anskaffelse av HP, kan du jo prøve å krangle til deg utrustningen på kjøpet.

 

Apropos tøft: Nå er det så godt som 100 % sikkert at Yamaha kommer til å lage en ny V-Max. Etter at de la konseptet ut på nett, har responsen vært formidabel. Alle med sansen for muskelcruisere har tydeligvis falt for den brutale maskinen.

 

Går det som vi tror, rettere sagt håper, vil Yamaha også utnytte effektpotensialet fullt ut. Med variabel ventilstyring og Ram-Air luftinntak skal det nemlig være mulig å hente ut over 200 hester - og fremdeles ha dyrisk drag i mellomregisteret.

 

Yamaha har ennå ikke bekreftet effektuttaket, men hvis den nye V-Max'en skal leve opp til den legendariske urversjonen, kan de ikke spare på "gampene". Vi regner med at dyret blir sluppet løs på publikum utpå ettersommeren.

 

Mer tøft: Da KTM viste fram sin RC8-prototyp, pådro de seg nærmest en forpliktelse om å sette den i produksjon.

 

- Det er nesten helligbrøde å la en så rå sykkel forbli et ustillingsobjekt, ble det sagt. Så enig så enig, men KTM har vært en smule avventende. I hvert fall har de ikke lovet noen ting, ennå. Antakelig kan årsaken ligge i valg av motor.

 

I skrivende stund er det fremdeles uklart hvilke regler som vil komme i superbike-racing. Det sysles nemlig med planer om å tillate 1200-kubikks twinmotorer i konkurranse med firere på 1000 kubikk. KTM har allerede utviklet en 1000-kubikks V-firer for racing.

 

Dessuten har de en lett og sterk V-twin-motor som utmerket godt kan utvides til 1200 kubikk dersom regelverket gir mulighet for det. Vi er sikre på at RC8 vil bli tilgjengelig i det kommersielle markedet. Om det blir med en tusenkubikks V-firer eller en V-twin på 1200 kubikk, er for oss knekkende likegyldig. Den er råtøff, åkkesom.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 14/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også