AUDI TT:

Nå er TT offisiell

Audi har nå frigjort de første offisielle bildene av den nye TT. Og ja da, den er slik vi tidligere har fortalt.

44393f9e3950c.jpg
44393f9e3950c.jpg
Sist oppdatert
img
img
Vi har tidligere skrevet en god del om den nye Audi TT, og vi har vist spionbilder av bilen. Nå har Audi sluppet de første offisielle bildene og en del teknisk informasjon om bilen.

Større

Den nye TT kommer hit til høsten. Den er 13,7 cm lenger en dagens utgave, 7,8 cm bredere, mens høyden er om lag den samme. De økte ytre målene gir bedre innvendig plass enn i dagens TT. Den er fortsatt en 2+2-seter, og skal ta unna noe mer bagasje enn den utgående varianten.

Interiøret er slik vi har blitt vant til i nyere Audi-modeller; ryddig og pent, med ting fokusert rundt føreren. Det helt særegne preget som vi fant i forrige TT er imidlertid borte. Vi ser til vår store glede at TT har fått det herlige rattet som også er tilgjengelig i Golf GTi; det er flattrykt i bunn og er virkelig fint å kjøre med.

To motoralternativer

Det er brukt mye aluminium og andre lettmetaller i bilen, og Audi lover oss at vektbalansen skal være fin. En hekkspoiler kommer opp når man passerer 120 km/t, for å gi økt marktrykk og dermed økt stabilitet i høye hastigheter.

Bruken av lettmetall gjør også at den nye Audi TT blir en lettere bil enn dagens, noe som i tillegg til å sannsynligvis bidra til bedre kjøreegenskaper gjør at avgiftsgrunnlaget blir noe penere her i landet.

Audi forteller oss at den nye TT skal være en artig bil å kjøre, og også komfortabel til lengre turer. Under panseret finner vi (som vi også tidligere har fortalt) velkjente maskiner; en toliters turbofirer på 200 hk (som blant annet sitter i Golf GTi), og en 3,2-liters V6 på 250 hk.

V6 med firehjulstrekk

img
img
Med firer under panseret har TT framhjulstrekk, og med sekstrinns girkasse som standard gjør den 0-100-sprinten på 6,4 sekunder. Toppfarten er 240 km/t. Med sekser har den firehjulstrekk som standard, og den gjør 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Toppfarten her er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Den automatisk styrte manuellgirkassa med to clutcher, DSG, som vi tidligere har skrytt så voldsomt av, er også tilgjengelig til begge variantene.

Fint utstyr

TT blir tilgjengelig med Audis magnetisk kontrollerte støtdempersystem. Her har oljen i støtdemperne noen små magnetiske partikler, som gjør at karakteristikken endres når det tilføres strøm. Dette gjør at støtdempernes karakter endres i løpet av millisekunder, for å gi best mulig tilpasning til kjørestil og underlag.

Audi lover oss også masser av fint utstyr på ekstrautstyrslista, som Bluetooth-tilkobling, et avansert stereoanlegg, og den joystick-aktige MMI-kontrollen vi kjenner fra de større Audi-modellene. Dynamiske lys (som svinger med rattbevegelsene) og parkeringssensorer står også på lista over ekstrautstyr.

Åpnes til våren

TT kommer også snart i åpen variant. Du må imidlertid vente litt til før du kan legge vantene på rattet i denne; den kommer først til våren. Og siden Audi kaller den en roadster, regner vi med at denne - som forgjengeren - blir en ren toseter.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 09/04 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også