Fightere er det hotteste i sentrum, men kommer det til sportslige svingøvelser - med et aldri så lite toppfartsstunt - er det aerodynamiske R-sykler som gjelder. Mon tro om franskmennene har kreert et konsept som kan løse alle problemene?

 

Like før jul viste nemlig det franske firmaet Boxer Design fram en sykkel for deg som vil ha begge deler. Ikke på en gang riktignok, men det er bare snakk om en times jobb, så har du både R-sykkel og streetfighter. Boxer SSR er navnet.

 

img

Lurer du på om du skal velge streetfighter eller R-sykkel neste gang du skal foreta en MC-investering? Hvis investeringen ligger litt fram i tid, behøver du antakelig ikke lure mer. Går det som Boxer Design håper, vil SSR bli en realitet. Da får du begge deler.

Boxer Design er ikke noe ubeskrevet blad i MC-sammenheng. Det franske designselskapet har stått bak flere oppsiktsvekkende prosjekter. Riktignok har bare et fåtall havnet ute i det kommersielle markedet, men de har utvilsomt vært inspirasjonskilde for flere motorsykkelprodusenter. Selv om de fleste kreasjonene er bygd rundt en Voxan-produsert tusenkubikker, har Boxer også benyttet Aprilias V-twin-motorer.

 

Hvorvidt en eventuell produksjonsutgave av SSR vil bli utstyrt med motor fra Voxan eller Aprilia, er i skrivende stund uklart. Foreløpig er det nemlig snakk om en ren prototyp. Hvis den noensinne vil bli produsert, skal den imidlertid leveres med alt som trengs for å forvandle den fra streetfighter til R-sykkel - og tilbake. Vil du fighte på streeten, putter du på høyt styre, bukspoiler og en liten mikrokåpe. Skal du utfordre R-kameratene på svingete favorittveier, fjerner du fighterstæsjen og erstatter det med de medfølgende R-komponentene. Jobben tar en times tid, men da har du forvandlet den avkledde fighteren til en kompakt R-maskin.

 

Det som skiller Boxer SSR fra andre mer eller mindre vellykkede forvandlingsprosjekter, er den særdeles lekre designen. I R-utførelse har den et utseende som ikke står tilbake for det som kreeres i Italia og Japan. I fighteravkledning er den tøffere enn det aller meste. Det å lage et utseende som funker i to forskjellige innpakninger, fordrer både teknisk og estetisk kompetanse. Gjennom SSR beviser Boxer at de har begge deler...

 

Spørsmålet er om SSR vil bli satt i serieproduksjon. Teknisk er det fullt mulig, men billig blir den ikke. 200 000 kroner - pluss det som måtte tilkomme av lokale avgifter - antydes det. Men da får du i prinsippet to sykler. I et slikt perspektiv er kanskje ikke prisen så hakkandes gæren?

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!