img
img
img

R8 ser ut til å bli svært lik Le Mans quattro-konseptet fra 2003.

Som vi tidligere har skrevet, skal Audi lansere mange nisjemodeller i årene framover. Både SUV´er, crossovere, coupéer og cabrioleter skal komme, i forskjellige størrelser og med forskjellig grad av sportslig fokus.

Bekreftet

Audi har bekreftet at de skal bygge sportscoupéen R8, en bil som vi første gang fikk en smakebit på Frankfurt-utstillingen i 2003. Da het konseptet Le Mans Quattro, og med en V10 på 610 hk skulle den framstå som Audis kommende konkurrent til den 626 hk sterke Mercedes-Benz SLR McLaren.

R8, som våre spionfotografer her så vidt har fått fanget til minnekortene sine, henter navnet fra Audis suksessrike Le Mans-racer. Noe teknologi er hentet fra racerbilen - for eksempel direkte bensininnsprøytning, eller FSI på Audi-språket - men R8 har mer til felles med konsernsøsteren Lamborghini Gallardo.

Gallardo-basis

Grunnplattformen er den samme, og R8 vil komme med en noe nedtrimmet variant av italienerens V10 - som også sitter i de nye Audi S8 og S6. Med 5,2-liters slagvolum og 450 hk burde den firehjulsdrevne sportscoupéen sette grei fart.

Rimeligere variant

R8 vil også komme i en noe rimeligere variant. Denne er utstyrt med RS4s 4,2-liters V8 på 420 hk. Dette gjør de sannsynligvis for å distansere bilen ytterligere fra Lamborghini Gallardo, så de ikke stjeler kunder derfra.

Størrelsesmessig, motormessig og prismessig vil R8 havne i samme kategori som blant andre Porsche 911 og Aston Martin V8 Vantage - i hvertfall på markeder uten spesielle, forskjellsbehandlende registreringsavgifter.

Neste vår?

Ryktene skal ha det til at prisen vil starte et sted rundt 800 000 kroner - vel og merke uten våre særnorske avgifter. Siden få tekniske detaljer er kjent, er det vanskelig å si noe om norsk pris. Vi tør tippe den passerer 1,6 millioner kroner med relativt god margin.

Vi får vente og se. R8 skal etter planen komme om et års tid.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!