MC-HJØRNET:

Smått fra MC-verdenen

BMW jobber med en ny GP-racer, og vi ser på to spesielle MC-konsepter.

441f00f6eeadb.jpg
441f00f6eeadb.jpg
Sist oppdatert
img

Er dette fremtidens terrengsykkel? Takket være et sinnrikt styringssystem og fleksibelt gummibelte, skal Hyanide inneha ekstreme terrengegenskaper.

img

For å teste ut avanserte, elektroniske styringssystemer under krevende forhold, har BMW utviklet det de selv kaller en høytytende og ekstremt lett motorsykkel. Den likner mistenkelig mye på en GP-racer

img

Med tre hjul, R1-motor og sinnrikt styringssystem skal Spykster formidle ekte motorsykkelopplevelse. Prototypen er utviklet i Australia, og nå håper konstruktøren å finne en samarbeidspartner som er interessert i å sette den i serieproduksjon.

Offroad-motorsykler kan være så mangt. I hvert fall hvis man betrakter Hyanide og Baal, to konseptsykler som ble vist fram under Detroit Motor Show i midten av januar. Hyanide og Baal er nemlig terrenggående motorsykler med beltedrift, som etter sigende skal gi ekstrem fremkommelighet på vanskelig underlag.

 

Det spesielle med disse syklene er det fleksible beltet som bøyer seg i sideretning slik at kjøretøyet kan styres - mer eller mindre som en vanlig motorsykkel. Mens Hyanide er beregnet på moderat hastighet i vanskelig terreng, er Baal konstruert for høy fart på løst underlag. Noe for Paris-Dakar?

 

Om den ikke er videre egnet for høy fart på løst underlag, bør den ha desto mer å fare med på bar asfalt. Vi snakker om Spykster, en R1-motorisert trehjuling, kreert av australieren Dan Quelch. Med 150-hesters R1-motor og en vekt på 260 kg ligger ikke ytelsene mye tilbake for det motormessige opphavet. Et unikt styresystem, der hendlene beveges sideveis samtidig som føreren lener seg innover i svingene, bidrar til bedre kontroll enn med et tradisjonelt styre.

 

- Et vanlig styre, som på ATV-kjøretøy, ville rett og slett vært ubrukelig i de hastighetene vi tenkte oss, hevder Quelch. Resultatet er altså en trehjuling med motorsykkelegenskaper som gjør 250 km/t. Nå arbeides det aktivt med å finne noen som er villige til å sette den i serieproduksjon. Sjekk ut www.spykster.com, så får du vite mer.

 

Rett før deadline ramlet det inn en pressemelding fra BMW. Den gikk i korthet ut på at den tyske fabrikken benytter en motorsykkel for testing og utvikling av nye elektroniske styringssystemer. En høytytende og lett sykkel, som BMW selv kaller et forskningskjøretøy, er utviklet spesielt for formålet. Det medfølgende bildet gir definitivt næring til spekulasjonene om at tyskerne er kommet langt i utviklingen av en MotoGP-racer.

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også