img

Her er vinner-motoren i Audi R10. En V12-motor med 650 hestekrefter og 1100 Newtonmeter.

img

Porsche klarte ikke å vinne LMP2-klassen med sin RS Spyder.

Dermed er Audi godt i gang med forberedelsene til 24 timersløpet på Le Mans i Frankrike i juni. Målet til Audi er å bli det første til å vinne Le Mans med en diesel-bil.

 

For Audi gir dette enormt med PR, og for dieselmotor generelt er det uhyre viktig. Når diesel vinner noen av verdens mest klassiske billøp kan det fort skje at dieselmotorer også havner i sportsbiler.

 

Dessuten er Audi smarte som unngår tøffe motorsportsgrener som Formel 1 og WRC. I stedet kjører de langdistanseløp hvor konkurransen er mye svakere og dermed vinner Audi relativt lett. Og i motorsport er det kun seirer som gir bra PR.

Kristensen igjen

En av sjåførene i vinnerbilen denne helgen var Tom Kristensen. Han tok dermed sin fjerde seier på Sebring. Dansken har også rekorden med sju seire på Le Mans. Sammen med Kristensen kjørte Allan McNish og Dindo Capello.

 

Det var også knyttet store forventninger til Porsche RS Spyder. Dette er en såkalt LMP2-bil, som går i klassen under Audi R10, men bilen har likevel vist seg å være veldig rask.

 

Denne helgen ble de imidlertid slått av en Lola, som kjørte inn til en imponerende andreplass totalt. Porsche klarte andreplass i klassen og åttendeplass totalt med sin RS Spyder.

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

 

Relaterte saker:

-Audi historisk på Sebring

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!