Oransje metalliclakk, eksospotte i hekken og opp-ned-gaffel, lekkert emballert i et sporty og kompakt utseende. CB 600 Hornet har alle visuelle ingredienser en tøff fighter skal ha. Etter vår mening er den noe av det tøffeste som kan kjøpes over disk.

 

img

LITEN OG TØFF:

Hornet er liten og tøff, men draget innfrir ikke de visuelle forventningene.

Til tross for at Hornet er en modifisert versjon av tidligere utgaver, byr den på megabra kjøreegenskaper. Selv om den er ekstremt kvikkstyrt, er den både stabil og forutsigbar. I kombinasjon med presis fjæring og supre bremser, stiller den med sportsegenskaper som ikke ligger tilbake for påkostet R-materiell. Den er en liten djevel i svingene. Når djevelskapen blir akkompagnert av sint firerlyd, formidlet gjennom den høytliggende eksospotta, er det ikke til å unngå at man blir inspirert til høy aktivitet i svingene.

 

Dessverre lever ikke motoren helt opp til de sportslige egenskapene. For å si det rett ut, føles den tam. Spesielt i mellomregisteret mangler den vitalitet og spenst, sammenliknet med mange andre mellomklassesykler. Når turtellernåla passerer 7000 omdreininger, begynner det riktignok å skje saker og ting, men da er man også inne i et område der motoren avgir høyfrekvente vibrasjoner som forplanter seg til setet. Vi skal ikke gå så langt som til å si at motoren er en sinke, men det finnes billigere 600-konkurrenter som har vesentlig mer å by på.

 

Tross små dimensjoner, innehar Hornet komfortkvaliteter på nivå med det beste i klassen. Selvsagt er ikke vindbeskyttelsen mye å skryte av, men førerplassen er bekvem. Behagelig posisjonering av styre og fothvilere bidrar til at man kan tilbringe mange mil i sadelen før skrotten blir mør. Selv passasjerer kommer fra en lengre Hornet-opplevelse med smilet på plass. Det faktum at den lille sykkelen knapt lar seg påvirke av den slags ekstrabelastning, bidrar til at vi betrakter Hornet som egnet for passasjerkjøring.

 

Hornet har egenskaper som gjør den til en anvendelig og fornuftig flerbrukssykkel. Den har også et utseende som rett og slett oser av fightermessig ufornuft. Men den mangler altså draget. Rettere sagt: Antakelig mangler den bare en åpen potte og litt større dyser for å få et drag som står i stil med utseendet.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Pris/effekt/vekt: 119 900 kr/90 hk/178 kg

+ Utseende/finish/kjøreegenskaper

÷ Motoren står ikke i stil med utseendet

= Tøff, men snill

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!