img

XBRR er den sterkeste og mest avanserte Buell-maskinen til nå. En sykkel kun beregnet på banebruk. Planen er å produsere en serie på 50 enheter.

Buell er på banen igjen - bokstavelig talt. I månedsskiftet februar/mars går de i gang med produksjonen av XBRR, en ekstrem sportsmaskin, utelukkende beregnet på banekjøring. Dermed er ringen på sett og vis sluttet.

 

Erik Buells aller første motorsykkel var nemlig en egenutviklet racer som han benyttet i den amerikanske Formula 1-serien. Bare to eksemplarer ble laget før serien ble lagt ned. Disse syklene dannet teknisk basis for Buells senere modeller.

 

For XBRRs vedkommende kan man si at historien er snudd på hodet. Den er nemlig en videreutvikling av den nåværende XB-12R-modellen. Takket være større slagvolum, ram-air-innsug og hardere trimming, skal effekten være godt over 150 hester. Som en følge har Buell valgt kjededrift til bakhjulet.

 

Uansett hvor stort begjæret måtte være, kan du ikke gå i butikken og kjøpe en Victory Vision - i hvert fall ikke ennå. Vi snakker nemlig om en konseptsykkel, utviklet for å teste ut nye MC-ideer. Victory, som for få år siden ble etablert av den amerikanske snøscooterprodusenten Polaris, har opplevd stor suksess med sine cruisere.

 

img

Vision 800 er navnet på Victorys fremtidsstudium. En to sylindret 800-kubikker med automatgir og cruiserergonomi. En sykkel for fremtiden?

Nå ønsker de å gå et skritt videre. Med trinnløs automatgiring, cruiserinspirert ergonomi og 240-dekk bak formidler Vision 800 Victorys tanker om hvordan fremtidens motorsykkel kan bli. Har du synspunkt på amerikanernes fremtidsvyer, kan du klikke deg inn på victory-usa.com og la din røst bli hørt.

 

Så over til noe helt annet, nemlig skikkelige muskelmaskiner! Sist høst lanserte nemlig Yamaha en prototyp av det som etter all sannsynlighet vil bli en ny V-Max.

 

I januar ga de næring til det som måtte være av forventninger, da de inviterte til en spørreundersøkelse på nettet. Der kan man nemlig gå inn og gi Yamaha råd om design og spesifikasjoner. Blant annet har de satt opp alternative effektuttak - uttak som spenner fra 140 til 210 hester!

 

- Dersom det anses som forsvarlig, er det teknisk mulig å hente ut så mange hester av den nye V4-motoren, hevder Yamaha i en kommentar.

 

Forsvarlig eller ikke: Vis oss den V-Max-entusiasten som klikker seg inn på www.next-vmax.com og setter stjerne på 140 hester

jon.a.lystad@c2i.net

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!