Den minner om en mini-SUV à la Fiat Panda eller Daihatsu Terios. Skjermbuene er kraftige, i likhet med nedre del av støtfangeren både foran og bak. Bilen har faktisk også 34 mm høyere bakkeklaring enn en standard-Polo. Årsaken er 15 mm høyere understell og svære hjul - 17-toms aluminiumsfelger er standard.

 

Dette VW-prosjektet handler aller mest om styling. Polo Cross er ikke så mye ment for terrengkjøring som den er ment for urbane mennesker. Ytre tøffhet, tofarget interiør og takrails er hva kjøperen får, siden Volkswagen ikke har noen planer om å lage en utgave med firehjulstrekk.

Ofte ned i 2.

img

Polo Cross handler først og fremst om utseende. 17-toms, åtteeikede aluminiumsfelger fra BBS er eksempelvis standardutstyr.

Langs sydfranske landeveier føles da også Polo Cross som en helt vanlig Polo. Den ekstra høyden er ikke særlig merkbar med mindre det provoseres skikkelig; først da merkes tendenser til understyring. Polo Cross har passe sen ESP-inngripen, men inspirert kjøring blir likevel ikke så interessant. Stylingsjarmøren egner seg først og fremst for kjapp A til B-kjøring i bystrøk, akkurat som standardmodellen.

 

Bensinmotoren på 1,4 liter og 75 hestekrefter er nemlig langt fra noen racer, og må stresses på turtall for å gi noe særlig fra seg. Med toppeffekt på 5000 omdreininger, kommer den seg først fra 4000 til 4500.

 

I resten av turtallsregisteret er det flatt, noe som betyr at du skal ha god plass og gire riktig om forbikjøringer skal være aktuelt. Jeg måtte ofte ned i annetgiret for å finne krefter, særlig i stigninger, og da blir et ellers greit støynivå temmelig høyt.

Diesel klart best

Mye bedre blir det med den tresylindrede TDI-motoren. Dreiemomentet på 155 Nm er ikke blant de heftigste, men kommer allerede ved 1600 omdreininger. Med bra skyv mellom 2000 og 3000 omdreininger, blir Polo Cross en kjørbar sak. I dette turtallsleiet gir minidieselen fra seg tilstrekkelig kraft - og tillater bruk av høyere gir.

 

Til tross for at dieselen blir den dyreste, er den utvilsomt det beste alternativet i Norge, ettersom importøren Harald A. Møller AS har valgt ikke å ta inn bensinmotoren med 100 hestekrefter. Bilene vil jevnt over koste rundt 20 000 kroner mer enn standardutgavene av Polo. Blant alternativene finnes også en firetrinns automat.

 

Totalinntrykket? Først og fremst at det er skuffende at bilen ikke kommer med firehjulstrekk. Polo har vi kjørt før, og resten dreier seg aller mest om ytre kvaliteter. Om utseendet er så bra at det rettferdiggjør prispåslaget på rundt 10 prosent i forhold til mellomste utstyrsnivå for Polo, blir en 100 prosent smakssak

 

stale.frydenlund@hm-media.no

Tekniske data,
VW Polo Cross


1,2


1,4


1,4 TDI

Motor:

R3, 1198 ccm, 12V

R4, 1390 ccm, 16V

R3, 1422 ccm, 12V

Ytelse:

65 hk v/5400 o/min

75 hk v/5000 o/min

70 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

112 Nm v/3000 o/min

126 Nm v/3800 o/min

155 Nm v/1600 o/min

Egenvekt:

1082 kg

1087 kg

1155 kg

Bagasjerom:

270/1030 l

270/1030 l

270/1030 l

Forbruk EU-mix:

0,53 l/mil

0,56 l/mil

0,43 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):

16,5 sek

14,3 sek

15,9 sek

Toppfart:

157 km/t

161 km/t

160 km/t

Pris:

201 140 kr

210 420 kr

222 840 kr

Kommer:

April

April

April

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!