FORD GALAXY OG S-MAX:

Fords nye folkefraktere

Ford har med seg to nye folkefraktere til Genève – to varianter over nesten samme tema.

43fb5d9564836.jpg
43fb5d9564836.jpg
Sist oppdatert
img
img

Ford Galaxy

img
img

Ford S-Max

Stadig flere bilprodusenter sender ut smakebiter på det de skal vise fram på den store bilutstillingen i Genève. Ford har sendt ut pressemelding om deres to nye folkefraktere; møt Galaxy og S-Max!

Sporty eller langtursklar

De ser egentlig ganske så like ut, disse to. Men Ford bedyrer at de eneste karosseribitene som er felles på bilene, er panseret og frontlysene.

Galaxy skal være den rommelige langturskameraten for store familier, mens S-Max skal være den litt lekne bilen for de som trenger plass til sju en gang i blant.

Nesten like store

Størrelsesmessig er de heller ikke langt unna hverandre. Sjuseteren Galaxy har vokst med 17,9 cm i lengden og 6 cm i bredden, mens høyden er redusert med 1,4 cm i forhold til forrige generasjon Galaxy. Dette har gitt mer plass til folk og bagasje.

S-Max skal på sin side være et mer sportslig bindeledd mellom Mondeo og Galaxy. Denne blir også tilgjengelig med sju seter om kunden ønsker det, og også denne er større enn forrige Galaxy.

Forskjellen mellom den nye Galaxy og S-Max er bare fem cm i lengden, bredden er den samme, mens S-Max er om lag 7 cm lavere enn storebror.

Fleksible og rommelige

De to folkefraktervariantene skal være både praktiske, rommelige og fleksible. Fords nye seteløsningssystem (som de kaller Fold Flat System) gjør at enkeltsetene på de to bakre seteradene legges ned i gulvet, og resultatet er et flatt og digert lasterom.

Samtidig skal systemet gi 32 mulige setekombinasjoner, uten at du behøver å finne et egnet lagringssted for setene.

Ford sier at S-Max og Galaxy har to vidt forskjellige interiører. S-Max er mer førerorientert, mens Galaxy er innrettet mot langturskomfort og enda flere praktiske løsninger - for eksempel har den et 435 liter stort bagasjerom når alle sju setene er i bruk, og 31 forskjellige oppbevaringsrom for små og større gjenstander.

Ulikt understell, ulikt motorprogram

Det førerorienterte skal også prege understellsoppsettet; S-Max er i følge produsenten frisk og sporty å kjøre, mens Galaxy er mer komfortabel.

Under panseret får S-Max dieselmotorer på 1,8 l/125 hk, 2,0 l/130 hk og 2,0 l/140 hk, og med bensin på tanken kan du velge mellom en toliter på 145 hk eller Focus STs turbomatede 2,5-liters rekkefemmer på 220 hk.

Galaxy får på sin side fire dieselmotorer fra 1,8 l/100 hk til 2,0 l/140 hk, og toliteren på 145 hk.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 21/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også