img

VW-topp Dr. Wolfgang Bernhard viser stolt fram Concept A.

img
img

- Vår kompakt-SUV kommer om halvannet år, og en crossover som dette kanskje et år etter, sier Paul Hegna hos den norske VW-importøren.

img
img
img

Det var nærmest katotiske tilstander da alle ville kjenne på det nye konseptet. Så er den også noe nytt og spennende fra en tradisjonelt sett litt traust organisasjon.

Den store bilutstillingen i Genève nærmer seg med stormskritt. Her skal en lang rekke nye bilmodeller presenteres for første gang, og det er ikke alltid like lett for bilprodusentene å bli synlige nok i mengden.

Førpremiere

VW arrangerte derfor til en relativt eksklusiv førpremiere for deres nyeste konseptbil, og Vi Menn Bil var naturligvis til stede.

SUV-markedet ser ikke ut til å dabbe av - og stadig flere modeller kommer til. Foreløpig er det de japanske produsentene som har dominert markedet, mens de europeiske nærmest har vært fraværende.

SUV i 2008

Selvsagt vil ikke de europeiske bilprodusentene bare sitte og se på det som skjer. Som vi tidligere har fortalt, har VW planlagt en kompakt SUV i 2008. Og det vi nå har fått en smugkikk på, vil være en pekepinn på hvordan denne kan bli.

VW Concept A er det foreløpige navnet på farkosten. Og som bildene viser er den ingen tradisjonell SUV; mer en crossover som kombinerer en SUV med en coupé.

Stor ståhei

Konseptet ble vist fram til stor ståhei. Mange VW-topper var på plass for å vise fram deres nye stolthet. Massevis av mennesker, både fra media og andre interessenter, var til stede, og som vi ser var det til tider relativt kaotisk rundt bilen. Alle ville jo ta og kjenne på den!

Concept A er større enn en Golf, men fem cm kortere, seks cm bredere og ti cm lavere enn en Touran. Panseret er langt, og den har svært korte overheng.

Konseptet har selvmordsdører, stofftak som kan legges bakover på makrellboksvis, og den delte bakluka i den sterkt skrånende hekken kan åpnes på pickup-vis (du kan altså legge ned den nederste delen alene, for å frakte lange gjenstander.)

Snasent interiør

Interiøret er vel noe av det barskeste som har vært i en VW til nå: fire svært støttende seter, spenstig bruk av farger og nyanser, og et ratt som i hvertfall har funnet veien til undertegnedes ønskeliste.

Bilen har naturligvis firehjulstrekk, og den drives av en 150-hesters versjon av 1,4 TSI-motoren. Denne har som kjent både kompressor og turbo, og blir veldig snart tilgjengelig med 170 hk i Golf GT og i Touran.

Pickup-løsning

 Den markante fronten bærer med seg linjene fra konsernets ferskeste modeller. Konseptets selvmordsdører vil nok sannsynligvis forsvinne før den settes i produksjon (selv om de jo gir svært lett inngang til coupéen), mens coupéprofilen og den pickup-liknende løsningen bak sikkert kan videreføres uten for store problemer.

Selv om 20-tommerne på konseptet jo ser heftig ut, vil vi nok tro (og håpe!) på mer moderat dimensjon på produksjonsmodellen. Det er jo ikke akkurat perfekt for norske veier.

Kommer i 2009?

- Vår kompakt-SUV kommer på markedet høsten 2007, sier Paul Hegna, informasjonsdirektør hos den norske importøren Møller, til Vi Menn Bil. Modellen som da kommer, vil i hvertfall bære med seg frontpartiet fra konseptet. Mens en crossover-versjon som vi her ser, nok sannsynligvis komme et eller to år senere.

20 nye modeller på vei

- VW skal lansere 20 nye modeller de neste tre årene, fortsetter Hegna. - Det vil komme mange nisjebiler - å utvikle en ny variant på en allerede eksisterende basis er relativt enkelt og rimelig i forhold til å utvikle en helt ny modell på en helt ny plattform.

Corrado og A5

- En ny Corrado vil komme om ikke så lenge, det samme vil en liten cabriolet. Samt flere coupéer, sier Hegna. - Det samme gjelder også Audi, blant annet kommer Audi A5 og S5 om et drøyt år.

Og så kan det jo veldig godt hende også Audi lager en kompakt-SUV-variant over samme lest som vi ser her; kanskje dette vil bli en Audi Q3?

Det er spennende tider i bilbransjen, også for VW!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!