img

MORSOM OG ANVENDELIG:

Spenstig motor, presise kjøreegenskaper og megabra bremser bidrar til underholdende egenskaper. Den har også kvaliteter som gjør den til en anvendelig bruksmotorsykkel.

Som sjåvinistisk nordmann skal man vokte seg vel for å hevde at Sardinia har verdens beste MC-veier. Men fine er de. Nydelig asfalt, krydret med krevende svinger som kjæler den kuperte topografien. Selv i Norge må man lete etter bedre veier for hurtig avkobling på to hjul. Og når man først finner dem, lurer farene. Blir man tatt av en statsautorisert laser, er bortforklaringer bortkastet.

 

På Sardinia derimot, har myndighetene en langt mer liberal holdning til den slags. Foran pressekjøringen av GSR 600, hadde nemlig Suzuki orientert politimyndighetene om at det kom til å være en viss aktivitet på det svingete veinettet.

 

Med oppfordring om ikke å ta det altfor hardt, ønsket myndighetene lykke til med opplegget. Det var alt vi hørte fra den kanten de dagene vi herjet det sardinianske veinettet på GSR...

Fin motor

Supre veier, vakker natur og et forståelsesfullt politikorps: Rammen rundt vårt møte med den nye mellomfighteren var i det hele tatt den aller beste. Og da sykkelen viste seg å ha egenskaper som innbød til frivol omgang med de veimessige attributtene, ble det morsomt.

 

GSR 600 er nemlig en inspirerende sykkel, og det er i første rekke motoren som sørger for det. Rekkefireren - en lett nedtrimmet utgave av 126-hesteren som gir liv til GSX-R 600, er nemlig ekstremt vital. Den drar bra allerede fra 3000 omdreininger.

 

img

VIKTIG:

Eksospotter og LED-baklys utgjør en viktig del av estetikken.

Ettersom turtallet øker, melder stadig flere villige hester seg på - og ved 10 000 trår de til for fullt. Da sparker de den lille sykkelen inn i en forhjulsløftende aks som varer helt til turtallssperra slår inn. Det skjer nesten før man vet ordet av det. Motoren tilkjennegir nemlig sitt sportslige opphav med en turtallsvilje på rent R-nivå.

 

Selv om vi skal være forsiktige med å måle den opp mot de konkurrerende 600-kubikkerne, har utvilsomt GSR en sabla fin motor.

 

Chassiset matcher motoren. Tross lav vekt og bredt styre, byr nemlig GSR på balanserte veiegenskaper. Vi vil ikke kalle den ekstremt lettstyrt, men den responderer kjapt og imøtekommende. Det gjør den med en trygg stabilitet som det er lett å bli dus med.

 

Fjæringen er også stram, uten at det i merkbar grad går ut over komforten. Selv om Suzuki har vært relativt konservative i valg av chassisgeometri og fjæring, formidler GSR en sportslig presisjon som er fullt på høyde med det beste i klassen.

Kompromiss

img

INNHOLDSRIK:

Den omfattende instrumenteringen inneholder bl.a. girindikator.

Komforten er grei. GSR kan selvsagt ikke fraskrive seg sin nakenhet, hvilket bidrar til at føreren utsettes for det som måtte være av fartsvind. Høyt plasserte fothvilere gir også en skarp knevinkel som ikke funker like godt for alle. Likevel anser vi ergonomien som god. Forholdsvis bredt styre og fin fysisk kontakt med sykkelen gir et godt kompromiss mellom komfort og sport. Den er ikke verdens mest bekvemme motorsykkel, men den funker bra i det daglige.

 

Vi betrakter GSR 600 som en spennende og bra sykkel, men dveler ved et par småting: For det første opplevde vi en markert "av-på"-tendens fra null til litt gass. Vi har opplevd fenomenet på flere innsprøytningsmotorer, men på vårt testeksemplar var det rett og slett irriterende. Litt høyfrekvente vibrasjoner i fothvilere og speil kunne vi også spore. Spørsmålet er om Suzuki fikser smågreiene på produksjonsmodellene. Vi håper det.

 

Vi sa innledningsvis at vi ikke hørte noe mer fra det lokale politiet. Faktisk er ikke det helt sant. Da vi bedrev fotografering i høy hastighet i en sving, trillet det nemlig en patruljebil opp til oss som ventet på tur til å bli fotografert. De bevæpnede betjentene kikket litt på de fothvilerskrapende MC-førerne som jaget gjennom svingen, før de henvendte seg til oss: - Vi har fått beskjed om hva dere holder på med, men dere kan jo ta det litt rolig, sa de.

 

Idet de kjørte, løftet de hendene til en vennlig hilsen. Det er trivelig å teste motorsykler på Sardinia...

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Modell:

Suzuki GSR 600

Motor:

Firesylindret vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum:

599 ccm

Effekt:

98 hk/12 000 o/min

Dreiemoment:

65 Nm/10 000 o/min

Kraftoverføring:

6 gir /kjede

Dekk f./b.:

120:70ZR17/180:55ZR17

Tørrvekt:

183 kg

Setehøyde:

785 mm

Tankvolum:

16,5 liter

Aks 70-130 km/t 5. gir:

5,6 sek.

Turtall, 100 km/t:

5500 omdr.

Pris:

Kr 123 500 (25 Kw: Kr 104 900)

Importør:

Erling Sande AS, Drammen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TØFFE KONKURRENTER

Når Suzuki tilgodeser mellomklassen med en ny og spenstig fighter, er det i første rekke Honda CB 600F Hornet og Yamaha FZ6 de har i kikkerten. I forhold til Hornet, har GSR et effektmessig overtak. Når det gjelder komfort og kjøreegenskaper, stiller de omtrent likt. Yamaha'en derimot, er en hardere nøtt. Den går like bra og byr på en komfort som er fullt på høyde med Suzukien. Men FZ kan leveres både med og uten kåpe til gunstigere pris, hvilket gir den et konkurransemessig fortrinn. Til gjengjeld er GSR en av årets mest attraktive nyheter. Den vil helt sikkert gjøre seg bemerket på salgsstatistikken.

 

img

FZ6:

Stilig utseende, spenstig motor og kapable egenskaper har gjort FZ6 til en av tidenes største Yamaha-suksesser. Nå får den konkurranse fra Suzuki.

img

CB 600:

Om ikke draget er fullt så heftig som GSR, stiller CB 600 med et oppsiktsvekkende utseende, suverene kjøreegenskaper og hysteriske bremser.

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!